Kto zaprojektuje drugi etap budowy trasy tramwajowej na Naramowice?

Wizualizacja - grafika rozmowy
Poglądowa wizualizacja przebiegu II etapu Tramwaju na Naramowice od pętli Wilczak do skrzyżowania ul. Garbary z Estkowskiego i Małe Garbary
Kto zaprojektuje drugi etap budowy trasy tramwajowej na Naramowice?

Jak będzie wyglądać dalszy ciąg trasy na Naramowice? Ruszył właśnie przetarg, który ma wyłonić projektanta tej ważnej inwestycji. Dzięki niej dojazd z północnej części Poznania do centrum miasta będzie jeszcze szybszy i wygodniejszy.

W ramach drugiego etapu budowy trasy tramwajowej na Naramowice powstaną bądź zostaną przebudowane torowiska tramwajowe na odcinku ponad 3 km i prawie 5 km dróg. Inwestycja ma już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach i opracowany Program Funkcjonalno-Użytkowy. Spółka Poznańskie inwestycje Miejskie, działając w imieniu Miasta Poznań i spółki Aquanet, ogłosiła przetarg (szczegóły na stronie PIM), który wyłoni projektanta tej kluczowej dla Poznania inwestycji. Pieniądze na opracowanie dokumentacji projektowej zostały w czerwcu  zagwarantowane przez Radę Miasta Poznania.

- Budowa II etapu trasy tramwajowej na Naramowice jest niezwykle istotna dla mieszkańców północnej części miasta - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Dzięki niej dojazd komunikacją miejską z Naramowic do centrum będzie jeszcze szybszy i wygodniejszy. Prościej będzie dostać się tam tramwajem niż samochodem. To z kolei ograniczy emisję zanieczyszczeń. Poprawi się także bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu, w tym przede wszystkim osób z niepełnosprawnościami, pieszych oraz rowerzystów.

Nowa trasa tramwajowa będzie kontynuacją tej, której budowę zakończono przed dwoma laty. Ma mieć długość ok. 3 km i biec od pętli Wilczak przez ulice Szelągowską i Garbary do węzła Małe Garbary. W ramach inwestycji zostanie też przebudowany istniejący układ drogowy (m.in. ciągi piesze i rowerowe), a także skrzyżowanie ulic Estkowskiego, Małe Garbary i Garbary oraz przylegające do niego fragmenty ulic Solnej (do placu Wielkopolskiego) i Estkowskiego (do ul. Szyperskiej). Przewidziana jest również zmiana przebiegu torowiska na odcinku Małe Garbary -- Wolnica. Konieczne jest takie przygotowanie jego geometrii, by w przyszłości inwestycje tramwajowe mogły zostać zrealizowane w ul. Solnej i na dalszym fragmencie ul. Garbary.

- Ogłoszone postępowanie przetargowe obejmuje wykonanie kompleksowych usług: opracowanie pełnej dokumentacji projektowej dla całego zakresu inwestycji, uzyskanie wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych zezwalających na jej realizację, świadczenie wsparcia technicznego na etapie wyboru wykonawcy robót budowlanych, a także sprawowanie nadzoru autorskiego. Takie podejście do zbliżających się działań pokazuje, że Miasto nie odkłada realizacji tej inwestycji. W ramach swoich obowiązków wybrane biuro projektowe przeanalizuje jeszcze kilka istotnych kwestii, które były w ostatnim czasie podnoszone m.in. przez mieszkańców i mieszkanki - mówi Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Wraz z torowiskami, siecią trakcyjną i układem drogowym prace projektantów obejmą również ok. 7 km sieci kanalizacyjnej, ponad 3 km sieci wodociągowej i gazowej, ponad kilometr - ciepłowniczej, ok. 10 km sieci elektroenergetycznych oraz ok. 5 km sieci telekomunikacyjnej, a także projekt ostatecznego zagospodarowania terenu.

Na wykonanie całości powierzonych zadań projektant otrzyma 1000 dni od podpisania umowy.Jego zadaniem będzie też m.in. analiza wariantów realizacji zadania, przeprowadzenie inwentaryzacji zieleni - tak, by zapewnić możliwie największą ochronę istniejącego drzewostanu - a także sprawdzenie  możliwości optymalizacji układu komunikacyjnego, która uwzględniałaby zapisy wydanej decyzji środowiskowej i nie miała wpływu na termin realizacji prac projektowych.

Wybrana firma zbada też, czy - w związku z możliwymi modyfikacjami dotychczas zaprojektowanego układu torowego - konieczne będzie uzyskanie dodatkowej decyzji środowiskowej dla rejonu pętli Wilczak i placu Wielkopolskiego. Na wstępnym etapie prac przeanalizuje również możliwość zmiany przekroju ul. Szelągowskiej z uwzględnieniem planowanego układu drogowego, by jak największa liczba drzew została zachowana. 

Podmioty, które chcą wziąć udział w postępowaniu przetargowym, swoje oferty mogą składać do 5 listopada.

PIM