W ramach drugiego etapu budowy trasy tramwajowej na Naramowice powstaną bądź zostaną przebudowane torowiska tramwajowe na odcinku ponad 3 km i prawie 5 km dróg. Inwestycja ma już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach i opracowany Program Funkcjonalno-Użytkowy. Spółka Poznańskie inwestycje Miejskie, działając w imieniu Miasta Poznań i spółki Aquanet, ogłosiła przetarg (szczegóły na stronie PIM), który wyłoni projektanta tej kluczowej dla Poznania inwestycji. Pieniądze na opracowanie dokumentacji projektowej zostały w czerwcu zagwarantowane przez Radę Miasta Poznania.
- Budowa II etapu trasy tramwajowej na Naramowice jest niezwykle istotna dla mieszkańców północnej części miasta - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Dzięki niej dojazd komunikacją miejską z Naramowic do centrum będzie jeszcze szybszy i wygodniejszy. Prościej będzie dostać się tam tramwajem niż samochodem. To z kolei ograniczy emisję zanieczyszczeń. Poprawi się także bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu, w tym przede wszystkim osób z niepełnosprawnościami, pieszych oraz rowerzystów.
Nowa trasa tramwajowa będzie kontynuacją tej, której budowę zakończono przed dwoma laty. Ma mieć długość ok. 3 km i biec od pętli Wilczak przez ulice Szelągowską i Garbary do węzła Małe Garbary. W ramach inwestycji zostanie też przebudowany istniejący układ drogowy (m.in. ciągi piesze i rowerowe), a także skrzyżowanie ulic Estkowskiego, Małe Garbary i Garbary oraz przylegające do niego fragmenty ulic Solnej (do placu Wielkopolskiego) i Estkowskiego (do ul. Szyperskiej). Przewidziana jest również zmiana przebiegu torowiska na odcinku Małe Garbary -- Wolnica. Konieczne jest takie przygotowanie jego geometrii, by w przyszłości inwestycje tramwajowe mogły zostać zrealizowane w ul. Solnej i na dalszym fragmencie ul. Garbary.
- Ogłoszone postępowanie przetargowe obejmuje wykonanie kompleksowych usług: opracowanie pełnej dokumentacji projektowej dla całego zakresu inwestycji, uzyskanie wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych zezwalających na jej realizację, świadczenie wsparcia technicznego na etapie wyboru wykonawcy robót budowlanych, a także sprawowanie nadzoru autorskiego. Takie podejście do zbliżających się działań pokazuje, że Miasto nie odkłada realizacji tej inwestycji. W ramach swoich obowiązków wybrane biuro projektowe przeanalizuje jeszcze kilka istotnych kwestii, które były w ostatnim czasie podnoszone m.in. przez mieszkańców i mieszkanki - mówi Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Wraz z torowiskami, siecią trakcyjną i układem drogowym prace projektantów obejmą również ok. 7 km sieci kanalizacyjnej, ponad 3 km sieci wodociągowej i gazowej, ponad kilometr - ciepłowniczej, ok. 10 km sieci elektroenergetycznych oraz ok. 5 km sieci telekomunikacyjnej, a także projekt ostatecznego zagospodarowania terenu.
Na wykonanie całości powierzonych zadań projektant otrzyma 1000 dni od podpisania umowy.Jego zadaniem będzie też m.in. analiza wariantów realizacji zadania, przeprowadzenie inwentaryzacji zieleni - tak, by zapewnić możliwie największą ochronę istniejącego drzewostanu - a także sprawdzenie możliwości optymalizacji układu komunikacyjnego, która uwzględniałaby zapisy wydanej decyzji środowiskowej i nie miała wpływu na termin realizacji prac projektowych.
Wybrana firma zbada też, czy - w związku z możliwymi modyfikacjami dotychczas zaprojektowanego układu torowego - konieczne będzie uzyskanie dodatkowej decyzji środowiskowej dla rejonu pętli Wilczak i placu Wielkopolskiego. Na wstępnym etapie prac przeanalizuje również możliwość zmiany przekroju ul. Szelągowskiej z uwzględnieniem planowanego układu drogowego, by jak największa liczba drzew została zachowana.
Podmioty, które chcą wziąć udział w postępowaniu przetargowym, swoje oferty mogą składać do 5 listopada.
PIM