Konstrukcja nowego torowiska na trasie kórnickiej

Galeria zdjęć z przebudowywanej trasy kórnickiej - grafika rozmowy
Na pierwszych odcinkach trasy kórnickiej trwają prace związane z budową nowego torowiska. Zastąpi ono zdemontowaną, wysłużoną trasę tramwajową fot. PIM
Konstrukcja nowego torowiska na trasie kórnickiej

Na pierwszych odcinkach trasy kórnickiej trwają prace związane z budową nowego torowiska. Zastąpi ono zdemontowaną, wysłużoną trasę tramwajową. 

- To ostatni etap przebudowy tzw. Górnego Tarasu Rataj. Wcześniej wyremontowana została trasa wzdłuż ulic Chartowo i Żegrze, a nowy odcinek torowiska wraz z pętlą powstał przy ul. Unii Lubelskiej. Trasa kórnicka jest istotnym elementem dla komunikacji w tej części miasta - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Prace przebiegają sprawnie i zgodnie z harmonogram - zarówno podziemne, związane z sieciami infrastruktury technicznej, jak i te przygotowawcze do budowy konstrukcji torowiska. Widoczne są też prace przy nowej pochylni przy przystanku na os. Tysiąclecia, a także przy nowym skrzyżowaniu na ul. Kaliskiej - fragmencie ringu Łacina.

FILM

- Przebudowa trasy kórnickiej była konieczna z uwagi na jej bardzo zły stan. Tramwaje kursowały tu z ograniczeniami prędkości ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa przejazdu pasażerom. Po zakończeniu prac miasto zyska nowoczesną trasę na wiele lat - wskazuje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

- Tam, gdzie zdemontowano już stare torowisko, wykonawca buduje konstrukcję nowego. Jednocześnie trwa budowa fundamentów słupów trakcyjnych i nowej sieci. Wzdłuż torowiska od ul. Milczańskiej, a także w ul. Pleszewskiej powstaje kanalizacja deszczowa - mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

W ramach inwestycji torowisko i sieć trakcyjna zostaną wymienione na odcinku od ulicy Jana Pawła II do osiedla Lecha. Zużyte elementy będą zastąpione nowymi, o odpowiednich parametrach technicznych. Poprawi to trwałość, stabilność i bezpieczeństwo trasy. Równocześnie ograniczona zostanie emisja drgań i hałasu wynikających z przejazdu tramwajów, co zwiększy komfort okolicznych mieszkańców.

Wykonawca przebuduje przystanki Kórnicka (za ul. Jana Pawła II, przy centrum handlowym) i Os. Tysiąclecia, zaś przystanek Polanka zostanie zastąpiony przez dwa nowe: Polanka - bliżej przejścia w ciągu ul. Milczańskiej, a także Łacina - w rejonie nowych osiedli mieszkaniowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zmienią się również trasy rowerowe i ciągi piesze w rejonie inwestycji, m.in. zostaną dostosowane do nowych peronów przystankowych, schodów i pochylni.

Zakres inwestycji przewiduje też prace drogowe dotyczące fragmentu tzw. ringu Łacina. Ul. Pleszewska zostanie przedłużona o ponad 200 metrów, na odcinku od skrzyżowania z ul. Zygmunta Warczygłowy do skrzyżowania ulic Kaliskiej i Polanka, z możliwością przejazdu przez torowisko. Będzie to jednojezdniowa ulica z chodnikiem po obu stronach i drogą rowerową po stronie wschodniej. Po przebudowie przejazd przez torowisko tramwajowe w ciągu ul. Milczańskiej, zgodnie z zapisami planu miejscowego, nie będzie dostępny dla samochodów, a jedynie dla pieszych i rowerzystów. Ciąg pieszy i rowerowy powstanie też po południowej stronie torowiska, do ul. Piaśnickiej i Inflanckiej.

Do zadań wykonawcy należą również budowa odwodnienia, oświetlenia ulicznego, montaż monitoringu, a także budowa utwardzonego dojazdu dla służb technicznych do stacji prostownikowej Rataje i nasadzenia zieleni. Prace mają zakończyć się jesienią 2023 roku.

PIM, ZTM