Kalendarz Trzech Religii już po raz siódmy stworzony został przez przedstawicieli różnych wyznań. Jego pierwsza edycja była efektem licznych spotkań Youssefa Chadida, imama lokalnej wspólnoty muzułmańskiej, Marcina Wrzosa, misjonarza oblata, a także przedstawiciela gminy żydowskiej w Poznaniu.
- Cieszę się, że po raz kolejny będziemy mogli korzystać z Kalendarza Trzech Religii - mówi Jędrzej Solarski, zastępca prezydenta Poznania. - To naprawdę wyjątkowa inicjatywa, która przypomina nam o tym, że są wartości, które naprawdę potrafią łączyć nawet w trudnych czasach. Poznań to miasto otwarte, w którym jest miejsce dla każdego, niezależnie od poglądów politycznych, narodowości czy wyznania.
Karty kalendarza są podzielone na trzy części, każda z nich oparta jest na innej rachubie czasowej. Poza najpowszechniejszym w Polsce kalendarium gregoriańskim znajduje się w nim także kalendarz żydowski - datowany od powstania świata, a także muzułmański, liczony od podróży proroka Mahometa z Mekki do Medyny. W publikacji zaznaczono również najważniejsze święta wszystkich trzech religii, a także oraz dni modlitwy - niedziele, szabaty i dni zgromadzenia. Wyróżnione są też daty polskich świąt narodowych oraz innych istotnych wydarzeń - np. dnia dziecka, matki czy ojca.
Kalendarz zawiera zdjęcia związane z Poznaniem, a także wyjaśnienia tradycji, obrządków czy modlitw każdej z religii. Chrześcijańska część publikacji rozszerzana jest o informacje dotyczące wydarzeń Kościołów protestanckiego, prawosławnego i starokatolickiego. Kalendarz ma też wstęp w języku angielskim, dzięki czemu jest dostępny dla szerszej grupy odbiorców.
Ludzie dialogu
Tegoroczne hasło przewodnie kalendarza to "Ludzie dialogu". Twórcy chcieli w ten sposób podkreślić, że w Poznaniu starają się budować wspólnotę ludzi, którym nawzajem na sobie zależy. Podstawą budowania takiej wspólnoty jest właśnie dialog.
- Katolicy, chrześcijanie zaproszeni są do dialogu w ogóle, a także do dialogu międzyreligijnego w duchu wzajemnej miłości i szacunku, do poszukiwania przede wszystkim elementów, które nas łączą i wzajemnego poznawania się - wyjaśnia o. dr hab. Marcin Wrzos OMI. - Wierzymy, że wespół z innymi ludźmi, miłując się i szanując pomimo różnic, jesteśmy w stanie budować lepszy świat, oparty na Bogu.
W stolicy Wielkopolski dialog międzyreligijny rozwija się od lat - Kalendarz Trzech Religii jest jednym z dowodów. Wydawana od siedmiu lat publikacja za każdym razem rozwija ważne tematy: od historii wspólnot religijnych w Poznaniu, przez modlitwę, miłosierdzie, jedność i wprowadzanie pokoju, aż po godność człowieka.
- Dialog nie oznacza pozostawania pod wpływem innych ludzi lub przyłączania się do nich - pisze we wstępie do kalendarza dr Youssef Chadid, mufti Ligi Muzułmańskiej w RP i imam poznańskiej wspólnoty muzułmanów. - Prowadząc dialog, akceptujemy innych takimi, jakimi są. Akceptujemy, że inaczej myślą, że mają inne poglądy - szanujemy się, pomimo różnic, a poszukujemy sposobów, aby się zrozumieć, znaleźć to, co nas łączy. Wierzymy, jako muzułmanie, że prowadząc pełen szacunku dialog, jesteśmy w stanie zbudować lepszy świat.
- Według judaizmu Bóg nie jest stworzycielem świata, który nie dba o jego losy i jest obojętny wobec ludzi. Przeciwnie, Stwórca jest obecny w historii i wchodzi w relacje z człowiekiem, wyrażające się między innymi w dialogu - wyjaśnia Alicja Kobus, przewodnicząca Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Poznaniu. - W judaizmie istotna jest także gotowość do spotkania i słuchania drugiego człowieka.
Jak zdobyć kalendarz?
Kalendarz jest bezpłatny, będzie wydany w nakładzie 5 tysięcy egzemplarzy. Od 18 grudnia można będzie go odebrać w poznańskiej synagodze, meczecie, w centrach informacji kulturalnej i turystycznej, w Domu Misyjnym misjonarzy oblatów. Można go zamawiać także przez stronę misyjne.pl. Kalendarz rozesłany został do szczególnych miejsc w Polsce: do centrów dialogu w Oświęcimiu, Gdańsku, Warszawie i Krakowie. Będzie wysłany również do osób prowadzących dialog, a także do Sejmu RP. Publikacja jest zatwierdzona przez władze duchowne muzułmanów, żydów i katolików.
Projekt został sfinansowany z budżetu Miasta Poznania.
AW