Nie wszyscy użytkownicy ustawiają hulajnogi w taki sposób, by nie przeszkadzały innym. Nieprawidłowo zaparkowane pojazdy są problemem, szczególnie dla osób z dysfunkcjami wzroku.
Poznań jest jednym z miast, które zamierzają uporządkować sposób zostawiania wypożyczanych, elektrycznych hulajnóg i rowerów. Jeszcze w tym roku wyznaczone mają zostać strefy mikromobilności Hop&go, w których będzie można je zaparkować - wygodnie i bez utrudniania poruszania się pieszym.
- Korzystanie z różnorodnych form transportu, zwłaszcza transportu ekologicznego, dostosowanego do bieżących potrzeb, postrzegamy jako właściwe. Takim rozwiązaniem są bez wątpienia hulajnogi elektryczne obok rowerów czy innych urządzeń transportu osobistego. Jednak związany z hulajnogami problem nieprawidłowego parkowania musi być rozwiązany - mówi Piotr Libicki, zastępca dyrektora ZDM ds. przestrzeni publicznej. - Dlatego wspólnie z Biurem Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa Urzędu Miasta podjęliśmy intensywne rozmowy z operatorami hulajnóg i zaplanowaliśmy konkretne działania. Powstanie jeszcze w tym roku punktów mikromobilności jest tego przykładem - dodaje.
Punkty mikromobilności Hop&go zostaną wyznaczone w miejscach, w których wcześniej funkcjonowały stacje i strefy zwrotu Poznańskiego Roweru Miejskiego oraz w części w lokalizacjach wskazanych przez operatorów systemu hulajnóg. Łącznie ma ich być 170 w różnych częściach miasta. Będzie tam można zostawić rower lub hulajnogę i ostatni etap trasy do wybranego celu pokonać pieszo. Zostawiający hulajnogi na obszarze objętym strefą płatnego parkowania będą zobowiązani do korzystania ze stref mikromobilności.
- Operatorzy zadeklarowali, że tak zaprogramują swój system, że nie będzie można zakończyć wypożyczenia jednośladu, jeśli nie zostanie on zwrócony w jednym z wyznaczonych punktów. Będzie wówczas naliczana i pobierana z konta użytkownika dalsza opłata - wyjaśnia Piotr Libicki.
Takie założenia zostały sformułowane podczas spotkania przedstawicieli Miasta Poznania z reprezentantami firm oferujących wypożyczanie hulajnóg i rowerów. Zgodnie z proponowanym harmonogramem punkty mikromobilności mają zostać wyznaczone w czasie wakacji. Następnie przez miesiąc będą działać jako miejsca sugerowane do zaparkowania (bez wspomnianego naliczania dodatkowych opłat przez operatorów). Po tym okresie, a więc najprawdopodobniej od września br., parkowanie w tych lokalizacjach będzie obowiązkowe. Obecnie trwa przygotowanie postępowania przetargowego na wykonanie oznakowania punktów.
ZDM