Pochodzące z Düsseldorfu jednokierunkowe tramwaje GT8, nazywane przez pasażerów "Helmutami", będą kursować tylko do końca tygodnia. W niedzielę, 10 listopada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Klub Miłośników Pojazdów Szynowych zapraszają do zajezdni przy ul. Madalińskiego, gdzie odbędzie się pożegnanie "Helmutów".
Ostatnia trasa
Zanim jednokierunkowe GT8 znikną na dobre z krajobrazu Poznania będzie można wybrać się nimi na pożegnalną wycieczkę. W niedzielę, w godzinach od 11:00 do 12:00 na terenie Zajezdni Madalińskiego odbędzie się wystawa wagonów. Zaprezentowane zostaną zachowane jako historyczne: GT6 - 2513 z Düsseldorfu, GT8 - 702 z Düsseldorfu, GT8ZR - 907 z Frankfurtu nad Menem (one są i pozostaną w oryginalnych barwach niemieckich przewoźników) oraz ostatnie, będące jeszcze w eksploatacji, wagony liniowe GT8 z Düsseldorfu: 697, 699, 703, 707, 708, 711 i 712.
O godzinie 12.00 rozpocznie się pożegnalny przejazd wybranymi wagonami GT8 po mieście.
Trasa przejazdu:
MADALIŃSKIEGO - Hetmańska - Głogowska - trasa PST - OS. SOBIESKIEGO
OS. SOBIESKIEGO - trasa PST - Roosevelta - Fredry - Gwarna - Święty Marcin - Podgórna - most św. Rocha - trasa Kórnicka - FRANOWO (przejazd przez zajezdnię MPK)
FRANOWO - Górny Taras Rataj - Hetmańska - 28 Czerwca 1956 r. - Górna Wilda - Królowej Jadwigi - Strzelecka - Podgórna - Plac Wolności - Fredry - Roosevelta - Wielkopolska - PIĄTKOWSKA
PIĄTKOWSKA - Wielkopolska - Roosevelta - Dąbrowskiego - Kraszewskiego - Zwierzyniecka - Roosevelta - most Dworcowy - Wierzbięcice - MADALIŃSKIEGO
Udział w imprezie jest bezpłatny. Podczas przejazdu umundurowani członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych przeprowadzą kwestę "Ratujmy Stare Bimby" - dochód z kwesty przeznaczony zostanie na remonty wagonów historycznych.
Historia Helmutów
Pierwsze tramwaje z Düsseldorfu poznańskie MPK zakupiło w 1996 roku, a w ruchu pasażerskim zadebiutowały 30 stycznia 1997 roku otwierając trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
- Pomimo, że były to tramwaje używane, w tamtych latach uznawano je za jedne z bardziej zaawansowanych technicznie wagonów tramwajowych w Poznaniu i jednocześnie najmniej awaryjnych. Posiadały wiele udogodnień dla pasażerów, m. in. fotokomórki w drzwiach, mechanizm rewersowania drzwi zapobiegający przytrzaśnięciu pasażera, a także wydajne ogrzewanie - wyjaśnia Krzysztof Dostatni, prezes Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych.
Przez 22 lata eksploatacji, łącznie w Poznaniu jeździło 56 tramwajów z Düsseldorfu i 31 tramwajów z Frankfurtu nad Menem (w tym dwukierunkowe). Z biegiem czasu, w miarę potrzeb i możliwości finansowych, z uwagi na swój wiek "Helmuty" były zastępowane przez bardziej nowoczesny tabor. W związku z zakupem Moderusów Gamma zostaną wycofywane.
W ruchu liniowym pozostanie jeszcze 5 wagonów dwukierunkowych. Dwa wagony z Düsseldorfu (GT6 i GT8) zostaną zachowane jako zabytkowe i będzie można spotkać np. na linii turystycznej, czy podczas imprez okolicznościowych organizowanych przez MPK i KMPS.
RB