Bot przybliży zapisy uchwały krajobrazowej

Zdjęcie przedstawia reklamy umieszczone na ścianie budynku i słupie. - grafika rozmowy
Bot przybliży zapisy uchwały krajobrazowej
Bot przybliży zapisy uchwały krajobrazowej

Jakiej wysokości może być ogrodzenie? Ile metrów kwadratowych może mieć szyld? Jakie są warunki dostosowania urządzeń reklamowych? Wątpliwości rozwieje bot - nowa elektroniczna usługa, która ułatwia przedsiębiorcom i mieszkańcom odnalezienie się w przepisach poznańskiej uchwały krajobrazowej.

Uchwała krajobrazowa weszła w życie 5 sierpnia. Od tego momentu wszystkie istniejące już obiekty małej architektury, ogrodzenia i reklamy muszą zostać do niej dostosowane w ciągu 12 miesięcy, z kolei nowe - należy stawiać zgodnie z obowiązującym prawem. Z przepisami można zapoznać się szybko i łatwo poprzez bota. W oknie dialogowym wystarczy zaznaczyć interesujące zagadnienie, a bot podpowie, co, gdzie i jakiej wielkości może powstać w danej części miasta. 

Usługa jest dostępna pod adresem: https://www.poznan.pl/mim/krajobrazowa/zapytaj-bota.html

Co zawiera uchwała krajobrazowa? 

Uchwała krajobrazowa dzieli Poznań na cztery obszary. Pierwszy z nich, staromiejski, obejmuje Stary Rynek i okolice oraz Chwaliszewo i Śródkę. Drugi to obszar centrum i historycznych dzielnic, obejmujący centrum miasta, Łazarz, Jeżyce, Wildę, Grunwald, a także część Starych Winograd, Sołacza, Łęg Dębińskich i osiedla Główna. Do kolejnego - zurbanizowanego - zaliczane są pozostałe osiedla mieszkaniowe oraz założenia usługowe i przemysłowe. Uchwała wyróżnia także obszar przyrodniczy, który wpisuje się w klinowo-pierścieniowy system zieleni.

Największe nośniki reklamowe - billboardy - w maksymalnym rozmiarze 18 m² dopuszczone zostały tylko w obszarze zurbanizowanym i na skrajach obszaru obejmującego centrum i historyczne dzielnice - wzdłuż głównych dróg przyspieszonego ruchu. Tego typu reklamy stanowią nadmierną dominantę przestrzenną i zaburzają kompozycje widokowe osiedli, szczególnie jeżeli są stłoczone na niewielkim obszarze, dlatego priorytetem uchwały jest ich ograniczenie.

W dokumencie ograniczono również sytuowanie reklam wielkoformatowych na budynkach. Można je instalować jedynie na elewacjach obiektów w obszarze zurbanizowanym, tam gdzie regulacje dotyczące reklam są mniej restrykcyjne.

Tablice i urządzenia reklamowe w formie słupów reklamowych, citylightów oraz pylonów reklamowych dopuszczono we wszystkich obszarach, ale z ograniczeniami. 

Uporządkowano również kwestię szyldów. Chodzi przede wszystkim o wprowadzone ograniczenia co do ich liczby oraz wielkości. Preferowanym miejscem usytuowania tego typu nośników są elewacje budynków. Wyjątkowo przewidziano możliwość wykonania szyldów m.in. na dachu czy ogrodzeniu nieruchomości, a także wolno stojących. Co do ich formy uchwała zapewnia przedsiębiorcom szeroki wachlarz możliwości. Są w nim m.in. szyldy semaforowe, tradycyjnie (umieszczane nad oknami), tablice zbiorcze i pylony. Największa forma szyldu - pylon o maksymalnej wysokości do 25 m (czyli aż o 10 m niższy, niż stosowane obecnie) może pojawić się tylko przy budynkach o powierzchni zabudowy powyżej 15 tys. m² i tylko w ramach obszaru zurbanizowanego.

Dokument reguluje również zasady dotyczące sytuowania ogrodzeń: powinny być ażurowe, nie można stawiać ich z betonowych elementów prefabrykowanych. Ponadto określa on warunki lokalizowania obiektów małej architektury: nie mogą przekraczać wysokości 5 m.

Więcej informacji o uchwale krajobrazowej można znaleźć na dedykowanej stronie: poznan.pl/krajobrazowa

JZ