- O bezpieczeństwie ruchu, a szczególnie w okolicach szkół trzeba mówić i działać cały rok. Jednak tradycyjnie przy okazji początku nowego roku szkolnego warto o tym przypominać. Bez wątpienia dbałość o bezpieczeństwo wszystkich użytkowników w przestrzeni miejskiej jest i będzie stałym zadaniem władz Poznania. Dane z ostatnich lat pokazują, że podejmowane kroki przyczyniają się do znacznego spadku liczby wypadków, kolizji, w tym szczególnie z udziałem pieszych. To efekt działań i współpracy - władz miejskich, służb odpowiedzialnych za ruch drogowy i społeczeństwa- mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Z danych za lata 2018 - 2023 wynika, że znacząco spadła liczba wypadków - było ich 919 w 2019 roku i 530 w 2023. Również liczba poszkodowanych zmniejszyła się prawie dwukrotnie. Na drogach zginęło niemal trzykrotnie mniej osób - 26 w 2018 roku, 9 w roku ubiegłym.
Spada również liczba zdarzeń drogowych z udziałem pieszych. W roku 2018 śmierć na ulicach poniosło ponad trzykrotnie więcej osób niż w 2023 r. Liczba pieszych rannych w wypadkach drogowych była największa w latach 2018 i 2019 - kolejno 217 i 257. Po roku 2020 nie przekraczała 140 poszkodowanych rocznie.
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem pieszych i rowerzystów, to zadanie Miasta realizowane we współpracy z innymi jednostkami i służbami, organami samorządu i mieszkańcami. Działania w tym zakresie podejmowane są m.in. w oparciu o statystyki wypadkowości na drogach, identyfikację miejsc szczególnie niebezpiecznych, wizje lokalne, obserwacje monitoringu oraz sygnały mieszkańców.
Ważną sferą działań jest współpraca Miasta z Komendą Miejską Policji.
- Na wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym wpływa wiele czynników. To między innymi: poprawa infrastruktury, ograniczenia prędkości, fotoradary, a także nieuchronność i wysokość kar. Wspólnie z Miastem i jego jednostkami systematycznie badamy i monitorujemy ruch drogowy w Poznaniu. Fotoradary na trzech ulicach, gdzie ruch jest szczególnie duży - Hetmańska, Dąbrowskiego i Głogowska - działają odstraszająco, ale skutecznie. Od czasu ich zamontowania nie doszło tam do śmiertelnych wypadków - zaznacza asp. Anna Włodarczak, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu.
Poprawa infrastruktury wpływa na bezpieczeństwo
Miasto systematycznie projektuje i wprowadza rozwiązania sprzyjające poprawie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, w tym dzieci i młodzieży w rejonie placówek oświatowych. W tym celu wprowadzane są rozwiązania uspokajające ruch pojazdów, rozbudowujące infrastrukturę rowerową, porządkujące parkowanie hulajnóg oraz poprawiające komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszego. W ostatnich latach duży nacisk postawiono na doświetlanie przejść przez jezdnie.
- Z roku na rok przeznaczamy coraz więcej środków na poprawę bezpieczeństwa pieszych, w tym właśnie na doświetlanie przejść. W 2022 r. było to około 600 tysięcy złotych, w 2023 już ponad milion. W tym roku wydamy na ten cel ponad 1,5 miliona - mówi Krzysztof Olejniczak, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich. - Poprawa bezpieczeństwa na drogach jest jednym z priorytetów Zarządu Dróg Miejskich, który doświetla każdego roku co najmniej kilkanaście "zebr", położonych w różnych częściach miasta.
ZDM podpisał w tym roku umowy na wykonanie doświetleń w 22 lokalizacjach - m.in.: na ulicy Szczepankowo (przy ul. Na Dołku), ul. Smolnej (przy skrzyżowaniu z ul. Główną), ul. Wojciechowskiego (przy ul. Suszki), ul. Umultowskiej (przy przejeździe kolejowym), ul. Dąbrowskiego (przy wejściu do ogrodu botanicznego) i ul. Kraszewskiego (przy skrzyżowaniu z ul. Szamarzewskiego). W trakcie procedowania jest postępowanie przetargowe na dodatkowe oświetlenie przy kolejnych pięciu przejściach.
Zaplanowane na ten rok prace będą prowadzone w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Oznacza to, że wykonawca zajmuje się całą inwestycją od fazy uzgodnień i projektów po finalne włączenie oświetlenia.
Większość przejść dla pieszych powinna być doświetlona do końca listopada, a pozostałe do końca pierwszego kwartału 2025 roku.
- Lokalizacje zostały zaproponowane przez przedstawicieli lokalnych społeczności. Sami mieszkańcy zwracają radnym uwagi, gdzie jeszcze z ich punktu widzenia jest niebezpiecznie, kiedy na przykład odprowadzają swoje dzieci do szkoły czy do innych placówek oświatowych. W ramach miejskiego programu doświetleń połowę kosztów budowy pokrywają samorządy osiedlowe, a druga połowa pochodzi z budżetu ZDM - dodaje radna Maria Lisiecka-Pawełczak, radna Miasta Poznania i przewodnicząca Komisji Rodziny, Polityki Społecznej i Zdrowia.
Łącznie 27 rad osiedli wskazało przejścia dla pieszych, gdzie ich zdaniem trzeba poprawić bezpieczeństwo i jednocześnie przeznaczyły środki na ten cel.
Na czym polega doświetlenie przejść? Montowane na niższych słupach oprawy kierują strumień światła pod odpowiednim kątem bezpośrednio na przejście dla pieszych, co sprawia, że przechodząca przez nie osoba jest po zmroku lepiej widoczna dla zbliżającego się kierowcy, a co za tym idzie - bezpieczniejsza.
Warto dodać, że doświetlenia wykonywane są również w ramach odrębnych zadań inwestycyjnych, obejmujących m.in. przebudowy dróg czy też budowy chodników i nowych przejść dla pieszych.
Bezpiecznie przy szkołach
Chodniki i przejścia dla pieszych stają się bezpieczniejsze także dzięki kontynuowaniu projektu "Bezpieczna droga do szkoły" i doświetlaniu kolejnych "zebr", budowie przejść wyniesionych i azyli, korektom i uzupełnianiu oznakowania pionowego i poziomego. Systematycznie, zwłaszcza w okresie wakacyjnym, prowadzone są przez ZDM i MIR przeglądy urządzeń bezpieczeństwa i oznakowania w rejonie szkół i realizowane są prace poprawiające bezpieczeństwo dzieci.
Łącznie sprawdzone zostały okolice 109 placówek oświatowych - szkół podstawowych, liceów oraz zespołów szkół. Tam, gdzie była taka potrzeba, zostało odmalowane oznakowanie poziome, wymieniono znaki drogowe lub wykonano inne niezbędne prace - tak by zapewnić uczniom możliwość bezpiecznego przejścia przez jezdnię i dotarcia na lekcje, a po ich zakończeniu - powrót do domów.
W wyniku przeglądu m.in. wyprostowano słupki ze znakami i obrócono przekrzywione znaki. W kilku przypadkach zostały one wymienione na nowe. Odmalowane zostały napisy "SZKOŁA". W sześciu lokalizacjach trzeba było przyciąć gałęzie drzew lub krzewów - by znaki były lepiej widoczne. Miejski Inżynier Ruchu zlecił również uzupełnienie znaków D-6 (przejście dla pieszych) w 6 lokalizacjach oraz znaków A-17 ("uwaga dzieci") w 22 miejscach oraz wymianę tabliczek "Jacek" na "Agatka" i przestawienie znaków w celu poprawienia ich widoczności.
Zgłoszenia dotyczące bezpieczeństwa w rejonach placówek oświatowych mogą przesyłać także rodzice czy też nauczyciele. Należy je przekazywać do Centrum Operacyjnego Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ZDM pod numerem telefonu 61 661 44 02, 795 525 660 (24 h) lub na adres e-mail: zdm@zdm.poznan.pl.
400 projektów organizacji ruchu
Rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu wprowadzane są zarówno podczas dużych przebudów realizowanych w mieście, jak i poprzez lokalne zmiany i usprawnienia konsultowane m.in. z radami osiedli, policją i strażą miejską. Od początku 2024 roku Miejski Inżynier Ruchu zatwierdził niemal 400 projektów stałej organizacji ruchu, które przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa.
Przykłady projektów wdrożonych w ostatnich miesiącach, a obejmujących m.in. rejony placówek oświatowych i intensywnego ruchu pieszego:
- Projekt Centrum
- węzeł Grunwaldzka z tunelem i infrastrukturą
- trasa Kórnicka z infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów
- ul. Słowackiego (przebudowa od Kraszewskiego do Wawrzyniaka, przy szkole)
- ul. Lawendowa (chodnik przy szkole)
- ul. Krynicka (jeden kierunek przy szkole)
- ul. Brzask/Międzychodzka (skrzyżowanie wyniesione przy szkole)
- ul. Taczanowskiego (remont, korekty organizacji ruchu i parkowania)
- ul. Szpitalna/Dąbrowskiego (pętla, szkoła)
- ul. Czarnieckiego (remont chodnika, zieleń)
- ul. Pokrzywno (przebudowa ulicy)
- rondo Solidarności (zmiany sygnalizacji)
- ul. Wieprawska/Rodawska (przebudowa skrzyżowania)
- rondo Ługańska, Michałowo, Szczepankowo (przebudowa)
- ul. Pogodno (I etap remont, zieleń, korekty organizacji ruchu)
- ul. Engestroma (remont ulicy)