- Wdrożenie Aplikacji PEKA to dobra wiadomość dla pasażerów, którzy będą mogli wygodniej korzystać z transportu publicznego. Pod względem technologicznym zmiana jest bardzo duża i polega na umożliwieniu zapisywania biletów okresowych w trybie online, a nie jak dotychczas wyłącznie na karcie. Bilet kupiony w aplikacji będzie można natychmiast okazać na smartfonie - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
- Rozpoczynając modernizację systemu PEKA chcieliśmy sprawić, że będzie on dla pasażerów prostszy i bardziej intuicyjny. To się udało. Dużo wygodniejsze będzie zwłaszcza korzystanie z biletów okresowych. Dotychczas, żeby kupić taki bilet konieczne było wyrobienie imiennej karty. Teraz, po pobraniu Aplikacji PEKA, karta będzie nam potrzebna w momencie kiedy będziemy chcieli korzystać z tPortmonetki. Nowy klient, który rozpocznie przygodę z PEKĄ poprzez aplikację, będzie mógł w każdej chwili zamówić kartę - mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Bezpłatna Aplikacja PEKA przeszła już konieczne testy. W najbliższych dniach będzie ją można pobrać na telefon.W Google Play będzie dostępna od godzin popołudniowych, w czwartek, 5 stycznia, natomiast w App Store jest obecnie w trakcie weryfikacji. Będzie ją można pobrać zarówno na urządzenia mobilne z platformą Android oraz iOS.
Zalety aplikacji
W Aplikacji będzie można sprawdzić swoje konto w systemie PEKA, kupić bilet okresowy lub sprawdzić, jakie przysługują nam ulgi w transporcie publicznym (jeśli wcześniej zapisaliśmy je w systemie). Smartfon z aplikacją będzie także pełnił funkcję identyfikatora cyfrowego w transporcie publicznym.
Możliwość wirtualnego zakupu biletu to jedna z zalet systemu PEKA - wystarczy dostęp do internetu i indywidualnego konta użytkownika. Doładowanie lub zakup możliwy będzie przez 24h na dobę 7 dni w tygodniu bez konieczności korzystania z jakiegokolwiek punktu sprzedażowego.Płatności będą wykonywane przez obecnego operatora, tak jak dotychczas, czyli poprzez blik, przelew, inne szybkie płatności do banków realizowane przez Przelewy 24.
Podczas kontroli biletowej pasażer będzie okazywał wyłącznie wygenerowany przez Aplikację PEKA QR-kod. Korzystając z transportu publicznego trzeba pamiętać, żeby nie wylogować się z aplikacji, ponieważ ze względów bezpieczeństwa logowanie jest możliwe na jednym urządzeniu, nie częściej niż raz na 24 godziny.
Kolejną zaletą wprowadzanych zmian jest możliwość łączenia kont i zarządzanie nimi (zakupu biletów, podglądu historii transakcji) w systemie PEKA. Z widoku konta głównego rodzic lub opiekun prawny będzie mógł utworzyć nowe konto dla dziecka lub powiązać swoje konto z kontem dziecka, które już istnieje w systemie.
Każdy dotychczasowy użytkownik systemu PEKA, posiadający już swoje indywidualne konto i imienną kartę PEKA, chcąc korzystać z Aplikacji PEKA zostanie poproszony o dodanie swojego zdjęcia.
Nowy System Obsługi Pasażera
Oprócz nowości w postaci Aplikacji PEKA zmieni się także system obsługi pasażerów na www.peka.poznan.pl. Jego inauguracja jest zaplanowana na czwartek, 5 stycznia.
Portal pasażerski zyskał nowe funkcjonalności, takie jak np. nowy kreator zakupu biletu okresowego i doładowania tPortmonetki oraz został w pełni dostosowany do przeglądarek internetowych w urządzeniach mobilnych. System spełnia standardy dostępności cyfrowej i wymogów WCAG 2.1. Co ważne - został tak zaprojektowany, żeby w przyszłości móc go rozbudowywać o kolejne funkcje, np. możliwość automatycznego wgrywania ulgi metropolitalnej lub umożliwić okazywanie biletów okresowych na Aplikacji PEKA w pociągach PKM na terenie Poznania lub podczas wjazdu na parkingi P&R.
Portal posiada nową, przejrzystą szatę graficzną, która wyglądem nawiązuje do layoutu Aplikacji PEKA i jest z nią w pełni zintegrowany. Po zalogowaniu się na swoje konto w systemie PEKA - poprzez stronę internetową na smartfonie, komputerze lub aplikacji - będzie taki sam widok.
Uwaga! W ramach wdrażanych zmian podniesiono na wyższy poziom zabezpieczenia systemu. Dlatego każdy dotychczasowy użytkownik systemu PEKA po zalogowaniu zostanie poproszony o wygenerowanie nowego hasła. Należy w tym celu skorzystać z funkcji "Nie pamiętam hasła".
Przyszłość PEKI
Docelowo PEKA ma umożliwić korzystanie z tPortmonetki poprzez powiązanie płatności z kartami zbliżeniowymi. Nie trzeba byłoby wówczas transferować środków. Wymaga to jednak bardzo daleko idącej przebudowy architektury systemu, tak aby taka możliwość była w pełni zabezpieczona. To perspektywa 3-5 lat, obejmująca także konieczność wymiany czytników PEKA w pojazdach, co będzie się wiązało z koniecznością pozyskania dużych środków finansowych.
Prace serwisowe
W środę, 4 stycznia, o godzinie 16:00 nastąpi przerwa serwisowa w działaniu części sprzedażowej systemu PEKA z uwagi na konieczność wykonania optymalizacji związanej z uruchomieniem nowego Systemu Obsługi Pasażera. Przerwa potrwa kilka godzin. W tym czasie nieczynny będzie System Obsługi Pasażera na stronie internetowej www.peka.poznan.pl, niemożliwy zatem będzie zakup i przedłużenie biletu okresowego, doładowanie konta tPortmonetki czy przesłanie reklamacji przez Internet. Nie będzie można również kupić biletów na kartę PEKA w PSB oraz Punktach Obsługi Klienta zarządzanych przez ZTM oraz gminy Swarzędz, Rokietnica, Kleszczewo i Tarnowo Podgórne. W POK i PSB dostępne będą wyłącznie bilety jednorazowe czasowe w wersji papierowej.
Działać będą biletomaty stacjonarne, w których można kupić bilety jednorazowe, doładować tPortmonetkę, kupić lub przedłużyć bilety okresowe.
Przerwa serwisowa nie ma wpływu na działanie czytników karty PEKA w pojazdach, które funkcjonują niezależnie.
ZTM