MPK Poznań konsekwentnie wymienia tabor na taki, który jest przyjazny środowisku. Obecnie posiada łącznie ok. 330 autobusów miejskich. Niemal 25 proc. z nich to pojazdy zeroemisyjne: we flocie spółki znajduje się 58 z napędem elektrycznym (bateryjnym) oraz 25 elektrycznych z wodorowym ogniwem paliwowym.
Z myślą o rozwoju zeroemisyjnego, a przez to przyjaznego i nieuciążliwego dla środowiska, transportu publicznego przedsiębiorstwo zamierza kupić kolejne ekologiczne, fabrycznie nowe, niskopodłogowe pojazdy. Przetargi, które właśnie zostały ogłoszone dotyczą autobusów wodorowych oraz elektrycznych, tak zwanych pełnobateryjnych (bez pantografu). MPKzamierza uzyskać dofinansowanie w formie dotacji ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu "Zeroemisyjny transport Zielony transport publiczny".
Postępowania przetargowe dotyczą zakupu autobusów:
- 9 przegubowych ok. 18-metrowych elektrycznych, z możliwością rozszerzenia zakupu o maksymalnie 8 takich samych pojazdów,
- 5 standardowej długości ok. 12 metrów z napędem wodorowym, z opcją zakładającą rozszerzenie zakupu o maksymalnie 4 takie pojazdy.
Autobusy mają być wyposażone podobnie jak pozostałe z floty MPK Poznań. Będą to więc pojazdy niskopodłogowe, z rampą dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Będą też posiadały nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny oraz klimatyzację całopojazdową.
Termin składania ofert w przypadku pojazdów elektrycznych upływa 4 czerwca, a wodorowych - 5 czerwca.
Autobusy mają być dostarczane do przedsiębiorstwa od trzeciego kwartału 2025 roku.
MPK