Na ekranach zainstalowanych w Collegium Maximum - głównym budynku uczelni przy ul. Wojska Polskiego - pojawiły się plansze, pokazujące odjazdy tramwajów i autobusów z okolicznych przystanków.
- Plansze te odświeżają się co kilka sekund, a zatem odjazdy prezentowane są w czasie rzeczywistym - przyznaje Katarzyna Lesińska z Działu Marketingu i Komunikacji UPP, inicjatorka przedsięwzięcia. - Dzięki temu studenci i pracownicy widzą, kiedy nadjedzie dana linia. Mogą wtedy zadecydować, czy jeszcze chwilę porozmawiać ze znajomymi, czy od razu ruszać na przystanek, wiedząc że niebawem dotrze tam ich tramwaj czy autobus.
Po miesiącu od uruchomienia funkcjonalności, pojawiają się opinie, że jest ona bardzo przydatna.
- Studenci śledzą ekrany, a nawet dopytują, czy będzie możliwość rozszerzenia tej funkcji - przyznaje jeden z pracowników Collegium Maximum. Takim reakcjom nie dziwi się dr Michał Beim z Katedry Melioracji, Kształtowania Środowiska i Gospodarki Przestrzennej Wydziału Inżynierii Środowiska i Inżynierii Mechanicznej.
- Liczne badania pokazują, że dobra informacja pasażerska w czasie rzeczywistym jest jednym z czynników zachęcających do wyboru transportu publicznego, obok atrakcyjnych cen biletów czy dobrej częstotliwości kursowania. Tablice wyświetlające aktualne godziny odjazdów stanowią coraz częstszy element wyposażenia nowoczesnych biurowców, czy budynków administracji publicznej - wyjaśnia Beim. - Takie tablice szczególnie przydają się w sytuacjach, gdy transport publiczny notuje opóźnienia. Gdy autobus spóźnia się, a pogoda nie zachęca do spacerów, studenci mogą dłużej prowadzić konwersację w budynku uniwersytetu. Tablice ułatwiają wybór, np. czy do centrum będzie szybciej autobusem czy może tramwajem?
- Popularyzacja komunikacji miejskiej to nasz priorytet, nie tylko w kontekście łagodzenia zmian klimatycznych - przyznaje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. - Tramwaje i autobusy pomagają mieszkańcom sprawnie poruszać się po mieście. Wybierając transport zbiorowy, pasażerowie nie muszą stać w korkach. Pomagają w tym wydzielone torowiska oraz coraz większa liczba buspasów. Wykorzystanie inteligentnego systemu zarządzania ruchem drogowym ITS pozwala dawać priorytet tramwajom i autobusom na newralgicznych skrzyżowaniach, dzięki czemu komunikacja miejska jest bardziej efektywna. Bardzo się cieszymy, że to właśnie Uniwersytet Przyrodniczy jest pierwszą uczelnią w Poznaniu, która zainicjowała tego typu rozwiązanie. Pomoże to ułatwiać podróżowanie komunikacją miejską i promować zrównoważony transport.
Panele informacyjne dla każdego
ZTM oferuje bezpłatne przygotowywanie wirtualnych paneli informacyjnych (stron internetowych) z rozkładem jazdy on-line dla wybranych węzłów/przystanków.
- Zapraszamy do współpracy podmioty prywatne, uczelnie, firmy, galerie handlowe czy instytucje - dodaje Tomasz Łapszewicz, zastępca dyrektora ZTM ds. Publicznego Transportu Zbiorowego. - Firma może zaimplementować nasz wirtualny panel na przykład na swojej stronie internetowej lub wprowadzić informację na ekrany LCD w dostępnym dla pracowników miejscu. Wyświetlanie w budynkach aktualnej informacji pasażerskiej jest bardzo praktyczną wskazówką zarówno dla pracowników, jak i gości odwiedzających siedziby firm. To dobra promocja transportu publicznego, tym bardziej, że wiele podmiotów na własną rękę, np. na swoich stronach internetowych publikuje okrojone wersje rozkładów jazdy autobusów z pobliskich przystanków. Proponowane przez nas rozwiązanie polegające na wyświetlaniu odjazdów w czasie rzeczywistym z całą pewnością będzie znacznie bardziej przydatne i może trafić do większej grupy pasażerów - dodaje.
W przypadku chęci współpracy ZTM potrzebuje informację, jakimi ekranami firma lub instytucja dysponuje w celu dostosowania do nich parametrów strony z odjazdami.
Komunikaty o odjazdach w takiej formie prezentowane są już na monitorach w wybranych Punktach Obsługi Klienta ZTM, np. pod rondem Kaponiera
UPP. ZTM