Według nowych przepisów właściciel ma 30 dni na złożenie wniosku o rejestrację pojazdu, licząc od dnia jego nabycia. Chodzi zarówno o pojazdy kupione na terytorium kraju, jak i sprowadzone z zagranicy. W przypadku otrzymania spadku termin ten rozpocznie się od momentu prawomocnego orzeczenia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.
Z kolei przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie obrotu pojazdami mają na złożenie wniosku 90 dni.
Osoby, które nie złożą wniosku w przewidzianym w ustawie terminie, będą musiały liczyć się z karami: do 180 dni - 500 zł (przedsiębiorcy - 1000 zł), powyżej 180 dni - 1000 zł (przedsiębiorcy - 2000 zł).
Ponadto właściciel pojazdu nadal ma obowiązek zawiadomić urząd w terminie 30 dni o zbyciu pojazdu czy też zmianie stanu faktycznego wymagającej korekty danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.
Jak załatwić sprawę?
Obsługa klientów w zakresie rejestracji pojazdów oraz zawiadomień o jego zbyciu prowadzona jest w dwóch lokalizacjach urzędu miasta (Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych) - przy ul. Gronowej 22a lub 28 Czerwca 1956 r. nr 404. Na wizytę trzeba się umówić. Można to zrobić na dwa sposoby - przez internetowy system rezerwacji lub dzwoniąc na miejską infolinię Poznań Kontakt pod numer telefonu 61 646 33 44.
W przypadku zawiadomienia o zbyciu pojazdu wniosek z wymaganymi dokumentami można także przesłać pocztą lub złożyć za pośrednictwem platformy ePUAP.
Przed przyjściem do urzędu warto sprawdzić, jakie dokumenty będą potrzebne do załatwienia sprawy. Wnioski można wypełnić na miejscu, "w okienku" albo wydrukować i wypełnić w domu.
Szczegółowe informacje o procedurze rejestracji nowego pojazdu lub przerejestrowaniu używanego, a także zawiadomieniu o zbyciu są dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej.
Zobacz także:
JZ