Poznaniacy chętnie dojeżdżają rowerem do pracy lub szkoły, a także wykorzystują go w celach rekreacyjnych. Aby ułatwić mieszkańcom poruszanie się po stolicy Wielkopolski jednośladem, Miasto w nowym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego określiło plany rozwoju infrastruktury rowerowej.
Ciekawie zapowiada się planowane uzupełnienie istniejącego systemu o drogi rowerowe wzdłuż terenów kolejowych. Przykładowo wyznaczanie trasy biegnącej w sąsiedztwie linii kolejowej nr 3 (relacja Warszawa Zachodnia-Kunowice) umożliwi przejazd rowerem po trasie od Antoninka, przez Poznań-Wschód, Poznań-Garbary do Dworca Głównego i dalej przez Górczyn do Junikowa.
Warto też wspomnieć o planach rozbudowy ważnych tras turystycznych, które są już częściowo zrealizowane, jak np. Wartostrada oraz trasa jezior, która umożliwi przejazd od Jeziora Kierskiego do Jeziora Maltańskiego. Powstanie nowych odcinków nie tylko wzbogaci ofertę rekreacyjną, ale również uzupełni układ transportowy miasta, łącząc zarówno drogi rowerowe rozchodzące się promieniście od centrum, jak i te osiedlowe.
Ponadto Wartostrada i trasa wzdłuż torów kolejowych linii nr 3 - ze względu na możliwość realizacji bezkolizyjnego przebiegu w stosunku do ruchu samochodowego - mogą pełnić rolę autostrad rowerowych.
Wśród ważnych elementów dla rozwoju systemu tras pieszo-rowerowych studium wskazuje również mosty i kładki nad Wartą. Nowościami, które wzbogacą w przyszłości istniejącą sieć, są np. mosty Berdychowskie, łączące Stare Miasto, Ostrów Tumski i Piotrowo czy kładka na przedłużeniu ul. o. M. Żelazka, łączącą Wildę z dolnym tarasem Rataj.
Nowe Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla Poznania obowiązuje od 11 lipca. To dokument planistyczny obejmujący obszar całego miasta. Określa on ogólne wytyczne dotyczące tego, co i gdzie może powstać.
Jednym z głównych założeń nowego studium - wpisującym się w rozwój infrastruktury rowerowej - są zapisy realizujące ideę miasta dogodnego transportu. Jest ona oparta na ograniczaniu dostępności śródmieścia dla ruchu samochodowego na rzecz transportu zbiorowego. Wyznacza podstawowy system dróg, oparty o ramy komunikacyjne, a także trasy tramwajowe prowadzone przede wszystkim do terenów zabudowy mieszkaniowej.
Elementy te wspierane są przez ciągi rowerowe, gdzie Wartostrada i szlak jezior łączą zarówno drogi promieniście rozchodzące się od centrum, jak i ulice osiedlowe. Nowe trasy tramwajowe, dworce kolejowe i komunikacji miejskiej oraz podmiejskiej, a także parkingi "Park and Ride" tworzą integralną sieć, która wzmocni konkurencyjność transportu zbiorowego.
JZ