Zaproponowane przez ZTM zmiany mają zwiększyć dostępność komunikacji miejskiej w północno-zachodniej części miasta. Rady osiedli, które zostały poproszone o opinię, zasugerowały w nim korekty.
- Szanujemy zdanie rad osiedli, dlatego konieczna jest pogłębiona analiza nowego układu linii - podkreśla Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. - Nie wykluczamy możliwości wprowadzenia zmian, a po rozważeniu wszystkich sugestii jesienią planujemy przekazać projekt do ponownego opiniowania. W związku z wieloma uwagami i potrzebą ich dokładnej weryfikacji, wprowadzenie projektu zmian układu linii autobusowych na północy Poznania nie jest możliwe w zaproponowanym wcześniej zakresie i terminie, jakim był wrzesień.
Pierwotna propozycja ZTM miała zwiększyć dostępność komunikacji autobusowej w kilku rejonach miasta, m.in. na Strzeszynie, Podolanach, zachodnim Piątkowie czy Umultowie. Jej celem było także zapewnienie nowych, od dawna postulowanych połączeń np. Piątkowa z Podolanami i Strzeszynem, jak również zwiększenie liczby linii łączących trasę PST z nową trasą tramwajową na Naramowice. Propozycja zmian dotyczyła linii nr: 146, 147, 168, 169, 170, 171, 178, 183, 185, 191, 193, 197, 198 oraz minibusowej linii nr 121.
Proponowane przez ZTM zmiany wynikają z nowego układu sieci tramwajowej, którą na północy miasta tworzą obecnie dwie arterie komunikacyjne: wyremontowany po blisko 25 latach intensywnej eksploatacji Poznański Szybki Tramwaj oraz nowa, ciesząca się coraz większą popularnością wśród pasażerów trasa na Naramowice. Dla mieszkańców wschodniej części Winograd i Piątkowa tramwaj jest podstawowym środkiem transportu, a linie autobusowe - bez których jeszcze niedawno trudno było sobie wyobrazić ten rejon miasta - stanowią obecnie komunikację uzupełniającą.
Optymalizacja sieci połączeń autobusowych ma solidnie poprawić dostępność transportu dla mieszkańców m.in. Podolan, Strzeszyna czy rejonu ulicy Obornickiej. Celem jest zdecydowanie lepsze skomunikowanie tych rejonów miasta, a także łatwiejszy dojazd do tras tramwajowych i do centrum. Jest to tym bardziej pilne, że w zachodnio-północnej części miasta szybko powstają nowe osiedla i coraz więcej mieszkańców z tego rejonu oczekuje poprawy komunikacji.
AW