Zmiany w sieci autobusowej na północy Poznania

Na zdjęciu autobus linii 191 w trasie - grafika rozmowy
Proponowane przez ZTM zmiany wynikają z nowego układu sieci tramwajowej
Zmiany w sieci autobusowej na północy Poznania

W maju Zarząd Transportu Miejskiego zaproponował zmiany dotyczące 14 linii autobusowych, które obsługują głównie północną część Poznania. Projekt trafił do rad osiedli, które zgłosiły swoje uwagi. Jesienią będzie ponownie opiniowany. 

Zaproponowane przez ZTM zmiany mają zwiększyć dostępność komunikacji miejskiej w północno-zachodniej części miasta. Rady osiedli, które zostały poproszone o opinię, zasugerowały w nim korekty. 

-  Szanujemy zdanie rad osiedli, dlatego konieczna jest pogłębiona analiza nowego układu linii - podkreśla Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. -  Nie wykluczamy możliwości wprowadzenia zmian, a po rozważeniu wszystkich sugestii jesienią planujemy przekazać projekt do ponownego opiniowania. W związku z wieloma uwagami i potrzebą ich dokładnej weryfikacji, wprowadzenie projektu zmian układu linii autobusowych na północy Poznania nie jest możliwe w zaproponowanym wcześniej zakresie i terminie, jakim był wrzesień.

Pierwotna propozycja ZTM miała zwiększyć dostępność komunikacji autobusowej w kilku rejonach miasta, m.in. na Strzeszynie, Podolanach, zachodnim Piątkowie czy Umultowie. Jej celem było także zapewnienie nowych, od dawna postulowanych połączeń np. Piątkowa z Podolanami i Strzeszynem, jak również zwiększenie liczby linii łączących trasę PST z nową trasą tramwajową na Naramowice. Propozycja zmian dotyczyła linii nr: 146, 147, 168, 169, 170, 171, 178, 183, 185, 191, 193, 197, 198 oraz minibusowej linii nr 121.

Proponowane przez ZTM zmiany wynikają z nowego układu sieci tramwajowej, którą na północy miasta tworzą obecnie dwie arterie komunikacyjne: wyremontowany po blisko 25 latach intensywnej eksploatacji Poznański Szybki Tramwaj oraz nowa, ciesząca się coraz większą popularnością wśród pasażerów trasa na Naramowice. Dla mieszkańców wschodniej części Winograd i Piątkowa tramwaj jest podstawowym środkiem transportu, a linie autobusowe - bez których jeszcze niedawno trudno było sobie wyobrazić ten rejon miasta - stanowią obecnie komunikację uzupełniającą.

Optymalizacja sieci połączeń autobusowych ma solidnie poprawić dostępność transportu dla mieszkańców m.in. Podolan, Strzeszyna czy rejonu ulicy Obornickiej. Celem jest zdecydowanie lepsze skomunikowanie tych rejonów miasta, a także łatwiejszy dojazd do tras tramwajowych i do centrum. Jest to tym bardziej pilne, że w zachodnio-północnej części miasta szybko powstają nowe osiedla i coraz więcej mieszkańców z tego rejonu oczekuje poprawy komunikacji.

AW