Dobiega końca budowa nowych miejsc zimowania dla mieszkańców użytku ekologicznego. Powstały one z naturalnych materiałów, jakimi są konary i pnie drzew oraz kamienie. Zimowiska przygotowane zostały z myślą nie tylko o traszkach, ale i pozostałych chronionych płazach żyjących w tym miejscu. Wszelkie działania w sąsiedztwie czy na terenie użytku ekologicznego są prowadzone pod nadzorem herpetologicznym, przy współpracy z Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu.
To właśnie w trosce o traszki prace rozbiórkowe na odcinku torowiska tramwajowego przylegającym do użytku ekologicznego, tzn. przy os. Lecha, ruszyły wczesną wiosną. Do tego czasu nie prowadzono tam robót budowlanych, gdyż w rejonie torowiska traszki zapadły w sen zimowy. W marcu tradycyjnie przeniosły się na teren użytku ekologicznego, gdzie wciąż przebywają. Mają do dyspozycji dwa stawy, które zasilane są deszczówką zebraną z powierzchni dachu Liceum Ogólnokształcącego Mistrzostwa Sportowego na os. Tysiąclecia. Instalacja powstała w ubiegłym roku jako kolejna odsłona działań, których celem jest zapewnienie chronionym zwierzętom jak najlepszych warunków do życia i rozmnażania się.
- Dokładamy wszelkich starań, by nowo wybudowane zimowiska były jak najatrakcyjniejsze dla traszek. Dzięki temu zwierzęta nie będą już spędzały jesieni i zimy na torach tramwajowych. Dawniej nie stanowiło to problemu, ale przebudowane torowisko nie będzie już im sprzyjało. Jako przyrodnicy cieszymy się, że w procesie rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej, udało się nam wdrożyć dobre praktyki z zakresu ochrony płazów - podkreśla dr inż. Mikołaj Kaczmarski z Katedry Zoologii Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
Pozostałe roboty budowlane postępują na całym zakresie inwestycji, czyli od ul. Jana Pawła II do os. Lecha.
- Zużyte torowisko przy użytku ekologicznym Traszki Ratajskie zostało zdemontowane, a na pozostałych odcinkach jest coraz więcej nowej infrastruktury. Budowana jest konstrukcja torowiska, a na niej montowane są nowe szyny. Przy osiedlu Łacina powstaje zupełnie nowy przystanek, a pozostałe zyskają nową nawierzchnię, schody i pochylnie - mówi Kamila Michalska, dyrektor ds. przygotowania i realizacji inwestycji w spółce Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Trwająca inwestycja to także zmiana układu drogowego. Powstaje odcinek ulicy, który będzie przedłużeniem ul. Pleszewskiej od skrzyżowania z ul. Warczygłowy do skrzyżowania ulic Kaliskiej i Polanka, z możliwością przejazdu przez torowisko. Konstrukcja nowej drogi została już wybudowana, jest tam także główna warstwa nawierzchni i krawężniki. Wzdłuż jezdni powstają chodniki - trwają prace brukarskie. Widać już także zarys nowej drogi rowerowej. Ponadto wygodne chodniki i trasy rowerowe będą również wzdłuż całego przebudowywanego odcinka trasy tramwajowej.
13 czerwca ograniczony został przejazd przez torowisko przy ul. Milczańskiej. Obecnie można jechać tylko w jednym kierunku - od ul. Katowickiej do ul. Milczańskiej. Objazd dla mieszkańców pobliskich osiedli poprowadzony został ulicami: Brneńską, Pleszewską, Warczygłowy, Jana Pawła II, Kaliską i Maltańską.
Równolegle z pracami torowymi i drogowymi, trwają roboty związane z infrastrukturą podziemną, m.in. siecią kanalizacji deszczowej. Do zadań wykonawcy należą również budowa odwodnienia, oświetlenia ulicznego, montaż monitoringu, a także budowa utwardzonego dojazdu dla służb technicznych do stacji prostownikowej Rataje.
PIM