Nowe schronienia dla traszek niemal gotowe

Galeria zdjęć z budowy nowych siedlisk dla traszek - grafika rozmowy
Przy okazji przebudowy trasy kórnickiej wykonawca prac zajmuje się również budową nowych siedlisk dla płazów na pobliskim użytku ekologicznym Traszki Ratajskie fot. PIM
Nowe schronienia dla traszek niemal gotowe

Wykonawca inwestycji na trasie kórnickiej zajmuje się nie tylko przebudową torowiska tramwajowego i układu drogowego, ale i budową nowych siedlisk dla płazów na pobliskim użytku ekologicznym Traszki Ratajskie.

Dobiega końca budowa nowych miejsc zimowania dla mieszkańców użytku ekologicznego. Powstały one z naturalnych materiałów, jakimi są konary i pnie drzew oraz kamienie. Zimowiska przygotowane zostały z myślą nie tylko o traszkach, ale i pozostałych chronionych płazach żyjących w tym miejscu. Wszelkie działania w sąsiedztwie czy na terenie użytku ekologicznego są prowadzone pod nadzorem herpetologicznym, przy współpracy z Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu.

FILM

To właśnie w trosce o traszki prace rozbiórkowe na odcinku torowiska tramwajowego przylegającym do użytku ekologicznego, tzn. przy os. Lecha, ruszyły wczesną wiosną. Do tego czasu nie prowadzono tam robót budowlanych, gdyż w rejonie torowiska traszki zapadły w sen zimowy. W marcu tradycyjnie przeniosły się na teren użytku ekologicznego, gdzie wciąż przebywają. Mają do dyspozycji dwa stawy, które zasilane są deszczówką zebraną z powierzchni dachu Liceum Ogólnokształcącego Mistrzostwa Sportowego na os. Tysiąclecia. Instalacja powstała w ubiegłym roku jako kolejna odsłona działań, których celem jest zapewnienie chronionym zwierzętom jak najlepszych warunków do życia i rozmnażania się.

- Dokładamy wszelkich starań, by nowo wybudowane zimowiska były jak najatrakcyjniejsze dla traszek. Dzięki temu zwierzęta nie będą już spędzały jesieni i zimy na torach tramwajowych. Dawniej nie stanowiło to problemu, ale przebudowane torowisko nie będzie już im sprzyjało. Jako przyrodnicy cieszymy się, że w procesie rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej, udało się nam wdrożyć dobre praktyki z zakresu ochrony płazów - podkreśla dr inż. Mikołaj Kaczmarski z Katedry Zoologii Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

Pozostałe roboty budowlane postępują na całym zakresie inwestycji, czyli od ul. Jana Pawła II do os. Lecha. 

- Zużyte torowisko przy użytku ekologicznym Traszki Ratajskie zostało zdemontowane, a na pozostałych odcinkach jest coraz więcej nowej infrastruktury. Budowana jest konstrukcja torowiska, a na niej montowane są nowe szyny. Przy osiedlu Łacina powstaje zupełnie nowy przystanek, a pozostałe zyskają nową nawierzchnię, schody i pochylnie - mówi Kamila Michalska, dyrektor ds. przygotowania i realizacji inwestycji w spółce Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Trwająca inwestycja to także zmiana układu drogowego. Powstaje odcinek ulicy, który będzie przedłużeniem ul. Pleszewskiej od skrzyżowania z ul. Warczygłowy do skrzyżowania ulic Kaliskiej i Polanka, z możliwością przejazdu przez torowisko. Konstrukcja nowej drogi została już wybudowana, jest tam także główna warstwa nawierzchni i krawężniki. Wzdłuż jezdni powstają chodniki - trwają prace brukarskie. Widać już także zarys nowej drogi rowerowej. Ponadto wygodne chodniki i trasy rowerowe będą również wzdłuż całego przebudowywanego odcinka trasy tramwajowej.

13 czerwca ograniczony został przejazd przez torowisko przy ul. Milczańskiej. Obecnie można jechać tylko w jednym kierunku - od ul. Katowickiej do ul. Milczańskiej. Objazd dla mieszkańców pobliskich osiedli poprowadzony został ulicami: Brneńską, Pleszewską, Warczygłowy, Jana Pawła II, Kaliską i Maltańską.

Równolegle z pracami torowymi i drogowymi, trwają roboty związane z infrastrukturą podziemną, m.in. siecią kanalizacji deszczowej. Do zadań wykonawcy należą również budowa odwodnienia, oświetlenia ulicznego, montaż monitoringu, a także budowa utwardzonego dojazdu dla służb technicznych do stacji prostownikowej Rataje.  

PIM