- 1 kwietnia została otwarta dla tramwajów trasa przez most Uniwersytecki i ul. Towarową. Postęp prac na ulicach Fredry i Mielżyńskiego pokazuje, że niedługo tramwaje wrócą również i na tę trasę, dzięki czemu możliwy będzie przejazd przez centrum - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
- Obecnie wykonawca inwestycji koncentruje się na dwóch ważnych miejscach. Pierwszym jest węzeł przy Okrąglaku, gdzie priorytetem jest budowa łuku łączącego torowiska ulic Fredry i Mielżyńskiego. Drugi punkt to styk pl. Ratajskiego i ul. 23 Lutego, gdzie także łączone jest torowisko. Wszystkie te prace zbliżają nas do powrotu tramwajów na odcinek między mostem Teatralnym a pl. Ratajskiego - mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Przebudowa torowiska tramwajowego w ulicach Fredry i Mielżyńskiego realizowana jest przez wykonawcę zakresu Programu Centrum obejmującego okolicę Okrąglaka i placu Wolności. W ubiegłym roku torowisko to zostało rozebrane na całym odcinku od mostu Teatralnego do pl. Cyryla Ratajskiego. W miejscu starej infrastruktury pojawiły się nowe szyny, płyty torowe i sieć trakcyjna. Dodatkowo wymieniona została infrastruktura wodno-kanalizacyjna pod ul. Mielżyńskiego, która wymagała już pilnych działań.
W ramach Programu Centrum gruntownie przebudowywany jest węzeł przy Okrąglaku, gdzie zbiegają się torowiska z ulic Mielżyńskiego, Fredry, Gwarnej i 27 Grudnia. Priorytetem jest wykonanie węzła w zakresie umożliwiającym przejazd tramwajów z ul. Fredry w ul. Mielżyńskiego i na odwrót. Dzięki temu w najbliższych miesiącach tramwaje będą mogły wrócić na trasę między mostem Teatralnym a pl. Ratajskiego. Tory na łuku łączącym ul. Fredry i Mielżyńskiego zostały ułożone, obecnie trwają prace przygotowawcze przed zabudową torowiska kostką. Pozostanie tam jeszcze do rozwieszenia sieć trakcyjna.
Poza połączeniem przy pl. Ratajskiego, całe torowisko na ul. Fredry i Mielżyńskiego zostało już ułożone. Na ul. Fredry widać już także sieć trakcyjną. Nową nawierzchnię zyskała również platforma przystanku Most Teatralny od strony ul. Fredry. Nawierzchnia bitumiczna jezdni przy torowisku między mostem a al. Niepodległości także została wymieniona.
Z kolei na ul. Mielżyńskiego dobiega końca układanie kostki kamiennej między nowymi szynami. Została ona zdjęta na czas robót i wróciła na ul. Mielżyńskiego zgodnie z zaleceniami konserwatorskimi. Do rozwieszenia pozostała jeszcze sieć trakcyjna nad torowiskiem tej ulicy. Zmiany widać również na placu Cyryla Ratajskiego, gdzie oprócz torowiska i trakcji, wymieniona została także nawierzchnia platform przystankowych.
Z początkiem kwietnia ruszyły także prace na połączeniu nowo ułożonego torowiska na placu Cyryla Ratajskiego z dotychczasowym w ul. 23 Lutego. Z tego względu należy liczyć się z ograniczeniami dla pasażerów i kierowców. Z uwagi na roboty w torowisku, trasa linii wahadłowej nr 98 została skrócona do placu Wielkopolskiego. Wyjazd z pl. Ratajskiego w ul. 23 Lutego jest niemożliwy, należy korzystać z objazdu przez ul. Młyńską i Nowowiejskiego. Odcinek ul. 23 Lutego między pl. Ratajskiego a ul. Nowowiejskiego jest dwukierunkowy, bez przejazdu do placu. Na pozostały odcinek ul. 23 Lutego wróciła stała organizacja ruchu.
Przy okazji wyłączenia z ruchu skrętu z ul. Roosevelta w most Teatralny, MPK Poznań wymienia łuki na torowisku. Szyny w tym miejscu były już mocno zużyte. Ich wymianę zaplanowano podczas obecnego zamknięcia tej części torowiska, tak by nie powodować dodatkowych utrudnień dla pasażerów.
W rejonie prowadzonych prac należy zachować ostrożność i zwracać uwagę na oznakowanie.
PIM