Nowego typu parkomat, w którym kierowcy mogą zapłacić za postój w łazarskiej Strefie Płatnego Parkowania został uruchomiony testowo. Możliwość opłacenia parkowania wyłącznie bezgotówkowo wpisuje się w powszechne już odchodzenie od gotówkowych form płatności.
- Dane dotyczące sposobu wnoszenia opłat za parkowanie w SPP pokazują przewagę form bezgotówkowych nad płatnościami bilonem - mówi Piotr Libicki, zastępca dyrektora ZDM ds. przestrzeni publicznej. - Połowa kierowców dokonuje ich za pośrednictwem aplikacji mobilnych, 25 procent kierowców płaci kartami, a reszta gotówką. To daje nam jasną odpowiedź w którym kierunku powinniśmy iść. Przed nami wielkie wyzwanie w postaci wymiany dwustu starych parkomatów zainstalowanych w centrum miasta. Zanim się go podejmiemy, chcemy w praktyce przetestować opłacanie postoju w SPP wyłącznie bezgotówkowo, w sposób zbliżeniowy i bez wydruków - dodaje.
Osoby korzystające z nowego parkomatu nie otrzymają biletu potwierdzającego wniesienie opłaty. Płatność zostanie zarejestrowana w systemie, a informacja o tym będzie dostępna dla kontrolerów ZDM. Kierowca będzie miał możliwość uzyskania biletu w postaci elektronicznej, jeżeli podczas dokonywania opłaty wpisze adres email. Ponadto urządzenie pozbawione jest fizycznej klawiatury - wszystkie operacje przeprowadza się z użyciem wygodnego ekranu dotykowego.
Podobnie jak w przypadku parkomatów znanych z Łazarza i Wildy, przy płaceniu za postój konieczne jest podanie numeru rejestracyjnego samochodu i wybór czasu parkowania. Do zrealizowania transakcji niezbędna jest karta płatnicza posiadająca funkcję płatności zbliżeniowych (bezstykowych).
Testowane urządzenie zostało zainstalowane w sąsiedztwie parkingu Park & Go Dworzec Zachodni/Targi, przy bramie wjazdowej na teren Poczty Polskiej, po wschodniej stronie drogi prowadzącej w kierunku budynku dworca.
ZDM