- To ważna inwestycja - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Zabytkowy mur po renowacji nie tylko świetnie wygląda, ale przede wszystkim zabezpiecza grunt przed osuwaniem się. Dzięki temu poznaniacy i poznanianki mogą wygodnie i bezpiecznie korzystać z tej części nabrzeża.
Wzmocniony mur jest pozostałością infrastruktury technicznej dawnego portu rzecznego działającego w Poznaniu w pierwszej połowie XX wieku.
- Prace budowlane rozpoczęły się w czerwcu i dobiegły końca przed terminem. Zakładaliśmy, że mur będzie gotowy w grudniu, tymczasem zasadnicze roboty zakończyły się już w ostatnich dniach października. Teraz jesteśmy na etapie formalności związanych z zawiadomieniem nadzoru budowlanego oraz procedurą odbiorową - mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
https://www.youtube.com/watch?v=LkE1lo5S7uo
Prace dotyczyły zarówno części nadrzecznej, jak i tej pod powierzchnią wody. Inwestycja była konieczna z uwagi na stan techniczny muru, który pełni ważną funkcję powstrzymywania osuwania się gruntu.
Część podwodna muru składająca się z elementów drewnianych została wzmocniona nową konstrukcją stalową. Przestrzeń pomiędzy starą ścianką drewnianą nabrzeża a nową wypełnił beton. Dzięki takiemu wzmocnieniu poprawiła się stateczność muru oporowego, a ścianka stalowa przejmuje parcie gruntu w dolnej części nabrzeża. Dno Warty wzdłuż muru zostało dodatkowo umocnione pasem z kamieni, co zabezpieczy go przed podmywaniem.
Z kolei cała część nadwodna została odrestaurowana. Efekty są dobrze widoczne gołym okiem. Charakterystyczna ceglana ściana jest już oczyszczona, a ubytki - uzupełnione materiałem jak najbardziej zbliżonym do pierwotnego. Ze względu na trudną dostępność muru, prace prowadzone były na specjalnym, wiszącym rusztowaniu. Skorodowane i powyginane odbojnice zostały zdemontowane i zastąpione nowymi wraz z uzupełnieniem o elementy drewniane. Proces gruntownego czyszczenia i zabezpieczenia przed korozją przeszły także stalowe elementy muru, takie jak m.in. dźwigary i pierścienie cumownicze. Odtworzona jest również drabina zejściowa.
Zakończone prace polegały także na odtworzeniu betonowego oczepu, czyli zwieńczenia muru oporowego. Ze względów bezpieczeństwa zamontowana została również balustrada, której wygląd - zgodnie z wytycznymi Miejskiego Konserwatora Zabytków - jest taki jak w rejonie nieruchomości przy ul. Czartoria 5. Na koniec wykonawca uporządkował teren wzdłuż rzeki, gdzie dogęścił grunt i posadził niskie krzewy oraz wysiał trawę.
W ramach zadania przebudowany został ok. stumetrowy odcinek miejski muru, tzn. od mostu kolejowego w stronę centrum. Podobne prace toczą się na sąsiedniej działce, bliżej ul. Estkowskiego, za które odpowiada inwestor prywatny.
PIM/AW