Prace związane z modernizacją trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju postępują bardzo szybko. Z uwagi na dofinansowanie podzielono je na dwa odcinki - prace od ul. Roosevelta do przystanku Słowiańska realizuje firma PORR SA, natomiast od Słowiańskiej do Szymanowskiego (remont tego odcinka uzyskał wsparcie ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład) konsorcjum NDI Energy sp. z o. o. oraz NDI SA. Wykonawcy dokładają starań, aby jak najszybciej zakończyć tę ważną dla Poznania inwestycję. Część pierwsza wraz z przystankiem Słowiańska ma być zakończona najpóźniej w styczniu 2023 roku, natomiast odcinek trasy PST na północ od ul. Słowiańskiej na przełomie maja i czerwca.
Między ul. Roosevelta a przystankiem Słowiańska trwa układanie nawierzchni torowej po stronie wschodniej w kierunku Piątkowa - widoczne są już szyny, podkłady i podsypka tłuczniowa. Na ciasnych łukach, tam gdzie wcześniej były podkłady drewniane, zamontowane zostaną elementy z tworzywa sztucznego, a na prostych odcinkach podkłady betonowe z tzw. zelówkami z poliuretanu. Te rozwiązania pozwolą wydłużyć żywotność trasy i ograniczą drgania.
Prace prowadzone są już także na torze w kierunku centrum. Po zachodniej stronie na estakadzie zdemontowano torowisko i trwa czyszczenie koryta balastowego.
Równocześnie postępują zaawansowane prace na prawie 4-kilometrowym odcinku od przystanku Słowiańska do Szymanowskiego, gdzie wykonawca realizuje kompleksową modernizację nawierzchni torowej wraz z wymianą krawędzi peronów na przystankach: Słowiańska, Al. Solidarności, Lechicka/Poznań Plaza, Kurpińskiego i Szymanowskiego.
W ramach tego zakresu we wrześniu rozebrane i zutylizowane zostały wszystkie podkłady, stalowe elementy torowiska tramwajowego oraz krawędzie peronowe z przystanków. Częściowo zebrane również zostały warstwy tłucznia w celu jego oczyszczenia.
Obecnie oprócz robót demontażowych, rozpoczęto prace elektroenergetyczne. Sukcesywnie na budowę dostarczane są również wszystkie niezbędne materiały, w tym szyny, podkłady kompozytowe, płyty i ścianki peronowe.
Remont torowiska na PST przeprowadzany jest po 25 latach intensywnej eksploatacji tej trasy. Po zakończeniu prac "Pestką" znów będzie można podróżować bezpiecznie z prędkością nawet 70 kilometrów na godzinę, czyli taką jaka była zakładana pierwotnie.
MPK, ZTM