W pierwszej kolejności na trasie tramwajowej z mostu Teatralnego do Okrąglaka oraz pomiędzy Okrąglakiem a placem Cyryla Ratajskiego została zdjęta trakcja zasilająca tramwaje. Następnie rozpoczęto demontaż torowiska. Prace rozbiórkowe od "Teatralki" w kierunku centrum są już bardzo widoczne. W miejscu demontowanych szyn, zostanie zamontowane torowisko na płytach prefabrykowanych. W tej technologii zostały już w minionych latach zbudowane przejazdy na skrzyżowaniach ulicy Fredry z aleją Niepodległości oraz ulicą Kościuszki. Takie rozwiązanie jest bardziej stabilne i wytrzymałe, a kierowcy zyskali dużo dogodniejszą możliwość przejazdu.
Trasę na ul. Mielżyńskiego wybudowano w technologii z lat 70. ubiegłego wieku. W ostatnim czasie zapadało się, a postępującej degradacji ulegała również znajdująca się przy nim nawierzchnia drogowa. Niejednokrotnie doprowadzało do niszczenia podwozia tramwajów. Sytuacja była na tyle zła, że wiosną tego roku - w trosce o bezpieczeństwo ruchu - konieczny był demontaż kostki kamiennej przy szynach. Torowisko z lat 80. znajdujące się na ul. Fredry również wymagało kompleksowej modernizacji. W ostatnich latach prowadzono doraźne naprawy, jednak nie były już one wystarczające. Obniżało się ono, co negatywnie wpływało na nawierzchnię.
Prace torowe w centrum Poznania były więc potrzebne z uwagi na bardzo zły stan tras na ulicach Fredry i Mielżyńskiego. Ponadto - z uwagi modernizację węzła przy Okrąglaku w ramach kolejnego etapu Programu Centrum (dofinansowanego ze środków UE) - trasa z mostu Teatralnego w kierunku centrum i tak musiała zostać wyłączona z ruchu.
PIM, ZTM