Budowa wiaduktu nad ul. Grunwaldzką

Galeria zdjęć z budowy węzła Grunwaldzka - grafika rozmowy
Na placu budowy węzła przesiadkowego w rejonie ul. Grunwaldzkiej rozpoczął się montaż wielotonowych elementów konstrukcyjnych fot. PIM
Budowa wiaduktu nad ul. Grunwaldzką

Na placu budowy węzła przesiadkowego w rejonie ul. Grunwaldzkiej rozpoczął się montaż wielotonowych elementów konstrukcyjnych. Są one częścią powstającego bezkolizyjnego przejazdu pod torami kolejowymi na granicy Poznania i Plewisk.

- Pierwsze elementy prefabrykowane przetransportowano na plac budowy we wtorek, przyjechały ze Środy Wielkopolskiej. Obecne prace dotyczą głównych elementów konstrukcyjnych wiaduktu kolejowego po stronie Poznania, a także kładki pieszo-rowerowej nad ul. Grunwaldzką. Roboty te są wykonywane przy pomocy żurawia o udźwigu 160 ton. Ze względu na konieczność utrzymania ruchu kolejowego, taka sama operacja czeka nas na drugim torze po stronie Plewisk, gdy na budowany właśnie wiadukt będzie można skierować pociągi - mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Konstrukcję przęsła wiaduktu kolejowego i kładki pieszo-rowerowej stanowi płyta, która składa się z dźwigarów. To stalowe, obetonowane belki przenoszące obciążenia na główne podpory. Pojedynczy dźwigar wiaduktu kolejowego składa się z trzech części o łącznej długości 32 metrów i ciężarze ponad 7 ton. Konstrukcję wiaduktu pod torem w kierunku Berlina tworzy sześć takich elementów Natomiast do wykonania konstrukcji kładki pieszo-rowerowej przewidziano cztery dźwigary. Jeden taki element także składa się z trzech połączonych odcinków i liczy 30 metrów długości, jego ciężar to blisko 5,4 tony. Dźwigary montowane są na podporach tymczasowych, po wcześniejszym przygotowaniu podłoża. W kolejnych krokach prowadzone będą prace związane z szalowaniem oraz zbrojeniem konstrukcji przęseł wiaduktu i kładki.

Równolegle wykonawca kontynuuje prace związane z przebudową sieci uzbrojenia terenu, przygotowując się do kolejnych prac związanych m.in. z układem drogowym czy częścią mostową po stronie Plewisk. Gotowy jest także wykop pod zbiornik retencyjny na deszczówkę i wody roztopowe. 

W rejonie inwestycji obowiązuje czasowa organizacja ruchu. Kierowcy poruszający się między Poznaniem i Plewiskami mogą korzystać z tymczasowego przejazdu kolejowego w ciągu ul. Grunwaldzkiej. Należy zwracać uwagę na bieżące oznakowanie oraz zachować szczególną ostrożność w rejonie prac.

Węzeł Grunwaldzka będzie miejscem łączącym różne środki transportu: pociągi, autobusy, rowery i samochody. Przy stacji kolejowej Poznań Junikowo powstanie węzeł przesiadkowy. Pętla autobusowa w rejonie peronu PKP umożliwi szybką przesiadkę pomiędzy pociągami i autobusami "drzwi w drzwi". Uzupełnieniem będą parkingi typu "parkuj i jedź" dla samochodów i rowerów. Obiekt będzie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Inwestycja pozwoli więc na zwiększenie udziału kolei i autobusów w codziennych podróżach. Dzięki budowie przejazdu pod torami kolejowymi w ciągu ul. Grunwaldzkiej, piesi, rowerzyści i kierowcy nie będą już musieli czekać przed opuszczonym szlabanem. Ponadto na ul. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Twardogórskiej do ul. Wołczyńskiej, powstanie ok. kilometrowa droga z chodnikami i ścieżkami rowerowymi. Zakończenie prac planowane jest na IV kwartał 2023 roku. 

PIM