Według raportu opublikowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Poznaniu poznańscy ósmoklasiści w tym roku najwyższe średnie wyniki uzyskali z języka angielskiego -zdobyli 76,2% możliwych do uzyskania punktów. Nieco gorzej poszło im z matematyki i z języka polskiego - osiągnęli odpowiednio 65,1% punktów i 63,9% punktów. Średnia z niemieckiego wynosiła 65%, a z hiszpańskiego - aż 84 proc.
Nadal jednak wyniki te były wyższe niż średnia w województwie wielkopolskim, powiecie poznańskim oraz w kraju. Wśród 22 gmin Metropolii Poznań w naszym mieście najlepiej wypadł egzamin z języka polskiego.
Wyniki poznańskich ósmoklasistów z przedmiotów obowiązkowych i języka angielskiego dają stolicy Wielkopolski czwarte miejsce w kraju wśród dużych miast. Najwyższe średnie z polskiego i matematyki otrzymali uczniowie z Krakowa, a najlepsi z języka angielskiego byli młodzi warszawiacy.
Najlepsze wyniki w poznańskich szkołach
W tym roku egzamin odbył się w 122 poznańskich szkołach podstawowych, w tym w dwóch dla dorosłych. Najwyższe średnie wyniki uzyskały:
- z języka polskiego - Horyzonty Szkoła Podstawowa Fundacji Sternik (88% pkt.);
- z matematyki - Społeczna Szkoła Podstawowa nr 3 "Dębinka" (91% pkt.);
- z jęz. angielskiego - Prywatna Szkoła Podstawowa Anglojęzyczna Poznań British International School (98% pkt.).
Wśród szkół podstawowych prowadzonych przez Miasto Poznań najlepsze wyniki uzyskała Poznańska Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I stopnia nr 2 im. T. Szeligowskiego, której średnie wyniki były następujące:
- z jęz. polskiego - 78% pkt.;
- z matematyki - 90% pkt.;
- z jęz. angielskiego - 96% pkt.
Wyłączając z zestawienia szkoły artystyczne, wśród szkół prowadzonych przez Miasto Poznań najlepsze średnie wyniki uzyskały:
- z jęz. polskiego - Szkoła Podstawowa nr 68 (75% pkt.);
- z matematyki - Szkoła Podstawowa nr 38 (80% pkt.);
- z jęz. angielskiego - Szkoła Podstawowa nr 83 "Łejery" (93% pkt.).
Ponad 6 tysięcy zdających
Egzamin ósmoklasisty w 2022 r. przeprowadzony był od 24 do 26 maja. Miał formę pisemną i obejmował trzy przedmioty obowiązkowe: język polski, matematykę oraz język obcy nowożytny.
W 2022 r. w arkuszach egzaminacyjnych zmniejszono liczbę zadań do rozwiązania (w porównaniu do lat 2019 i 2020), ale czas na rozwiązanie zadań był taki sam, jak w latach ubiegłych. Uczennice i uczniowie rozwiązywali zadania zamknięte oraz otwarte.
W poznańskich szkołach podstawowych przystąpiło do niego ponad 6 tys. uczennic i uczniów - ponad 30% więcej niż rok temu. To efekt zmian wynikających z ustawy, która spowodowała obniżenie wieku szkolnego, czyli objęcie obowiązkiem szkolnym dzieci od szóstego roku życia. Ustawa spowodowała, że we wrześniu 2014 r. naukę w podstawówkach rozpoczęły zarówno siedmio- jak i sześciolatki.
AW