Instalacja nowego rozjazdu u zbiegu ulic Św. Marcin i Towarowej, który rozwinie potencjał sieci tramwajowej w centrum miasta, to element zaawansowanych robót związanych z powstającym na przebudowywanym obszarze nowoczesnym torowiskiem. Tory zamontowano już na odcinku od al. Niepodległości do ul. Kościuszki i od ul. Kościuszki do ul. Gwarnej. Na odcinku od mostu Uniwersyteckiego do al. Niepodległości gotowa jest już płyta podtorowa. Niebawem budowa takiej płyty rozpocznie się również na ul. Towarowej.
Nowoczesne rozwiązania stosowane przy budowie nowego torowiska w ul. Św. Marcin pozwolą ograniczyć emisję hałasu i wibracji, a także wydłużyć jego żywotność. Oddziaływanie ruchu tramwajów na budynki i ludzi zostanie istotnie zmniejszone dzięki wykorzystaniu systemu szyn otulonych zalewami poliuretanowymi wraz z matami podpłytowymi. Optymalne parametry materiałów tłumiących dobrano na podstawie przeprowadzonej analizy efektywności.
Na węzłach rozjazdowych pojawią się zwrotnice blokowe, które zastosowano już przy budowie trasy tramwajowej na Naramowice. Poznań jest jednym z pierwszych miast w Polsce stosujących tego typu rozwiązanie, ograniczające - dzięki jednoelementowej konstrukcji całej zwrotnicy - nakłady eksploatacyjne oraz wymiany. Dłuższą żywotność szyn zagwarantuje zastosowanie w miejscach narażonych na szybsze zużycie odpowiednich gatunków stali oraz zabezpieczanie ich smarownicami torowymi, pozwalającymi również wyeliminować hałas wynikający z ruchu tramwajów po ciasnych łukach.
Dzięki przebudowie trasy tramwajowej w ramach tego etapu Programu Centrum pasażerowie otrzymają nowy przystanek przy Zamku dla tramwajów jadących w stronę ronda Kaponiera. Ze względu na wprowadzenie nowego skrętu z ul. Towarowej w ul. Św. Marcin dotychczasowe miejsca na ul. Towarowej, gdzie zatrzymywały się tramwaje, zostaną nieznacznie przesunięte. Wszystkie przystanki objęte inwestycją zostaną przebudowane i wyposażone w nowe wiaty i infrastrukturę, w tym tablice ITS.
Równolegle z pracami torowymi prowadzona jest przebudowa jezdni, chodników, tras rowerowych i infrastruktury podziemnej. Efektem wszystkich robót będzie przekształcenie kolejnego odcinka ul. Św. Marcin w przestrzeń publiczną przyjazną dla wszystkich jej użytkowników.
W rejonie inwestycji w dalszym ciągu obowiązuje czasowa organizacja ruchu. Przejazd jest ograniczony, a do dyspozycji pieszych są wyznaczone ciągi komunikacyjne. Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności i zwracanie uwagi na bieżące oznakowanie. Zakończenie inwestycji przewidziane jest na pierwsze półrocze 2023 roku.
PIM