- ZGiKM GEOPOZ stworzył profesjonalną salę obsługi klienta, która jest systematycznie wyposażana w sprzęty, ułatwiające osobom ze szczególnymi potrzebami skorzystanie z naszych usług. W ostatnim czasie zakupiliśmy pętlę indukcyjną, umożliwiającą odbiór czystego dźwięku osobom korzystającym z aparatów słuchowych, uchwyty rehabilitacyjne do lasek i kul przy stanowiskach obsługi oraz lupy do czytania drobnego tekstu - mówi Patrycja Lamprycht, kierownik sali obsługi klienta.
Pomieszczenie, które nie wyklucza
To nie jedyne wyposażenie, które ma pomóc w obsłudze osób ze szczególnymi potrzebami. Klienci GEOPOZu mogą również skorzystać z ekranów, które przyłożone do kartki z tekstem powiększają go w całości, ramek ułatwiających złożenie podpisu osobom z dysfunkcją wzroku czy lampek doświetlających.
Chociaż sala obsługi klienta znajduje się na pierwszym piętrze, nikt nie powinien mieć problemu, by do niej dotrzeć. Nad prowadzącym do niej wejściem zainstalowano głośnik systemu kierującego dźwiękowo. Urządzenie to współpracuje z aplikacją YourWay i pomaga osobom niewidomym i słabowidzącym znaleźć właściwe drzwi. Przed salą osoby niewidome mogą skorzystać z tablicy tyflograficznej informującej o rozkładzie pomieszczeń. W windzie są sygnały dźwiękowe oraz podświetlony panel przycisków oznaczony alfabetem Braille'a, natomiast początek i koniec schodów oznaczono kontrastowym kolorem. Na poręczach, a także przed wejściem do poszczególnych pomieszczeń zamontowano nakładki w alfabecie Braille'a.
Dla osób o ograniczonej zdolności poruszania się (m.in. z niepełnosprawnością ruchową, ograniczoną świadomością czy omdlałych) - w razie potrzeby - przygotowano krzesło ewakuacyjne.
Cała architektura sali - wraz z prowadzącą do niej klatką schodową - została dostosowana do osób poruszających się na wózku.
Sala małego klienta
Windę, szerokie przejścia czy bezprogowe oraz automatycznie otwierane drzwi docenią również rodzice najmłodszych klientów GEOPOZu. Z myślą o nich w toalecie zamontowano przewijak. Dla nieco starszych dzieci został przygotowany stolik z kredkami i kolorowankami oraz mała biblioteczka.
- Mamy, które chciałyby nakarmić swoje dziecko na osobności, prosimy, by zgłaszały ten fakt pracownikom sali obsługi klienta. Nie dysponujemy specjalnym pokojem, ale na czas karmienia możemy oddać do dyspozycji jedno z naszych pomieszczeń - zachęca Patrycja Lamprycht.
Przede wszystkim człowiek
Wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami zapewniają nie tylko fachowe sprzęty oraz oznaczenia, ale również kompetentna i zaangażowana kadra. W GEOPOZie osoby niesłyszące - po wcześniejszym umówieniu - mogą skorzystać na miejscu z usług tłumacza języka migowego. Z myślą o nich został przygotowany również osobny numer telefonu do kontaktu za pomocą wiadomości tekstowych.
- Chcemy, by jakość świadczonych usług była coraz wyższa, a klienci ze szczególnymi potrzebami nie czuli się wykluczeni - mówi Iwona Kudłaszyk, koordynator ds. dostępności, która posługuje się polskim językiem migowym. - Wyposażamy salę we wszystkie potrzebne akcesoria,ale także dbamy o podnoszenie świadomości pracowników w możliwych formach pomocy osobom jej potrzebującym.
A te mogą być rozmaite i nie zawsze od razu dostrzeżone przez urzędnika. Klienci, u których przebywanie w dużym i czasem głośnym pomieszczeniu budzi dyskomfort, mogą skorzystać z tzw. pokoju cichej obsługi.
Jak podkreślają urzędnicy, warto pamiętać o tym, by nie wahać się prosić o pomoc pracowników sali obsługi klienta i informować ich o swoich potrzebach. O ile część rozwiązań (zwłaszcza architektonicznych) jest dostępna dla każdego, o tyle ze sprzętów takich jak m.in. lupy, ekrany, lampki doświetlające czy z cichego pokoju klienci mogą skorzystać po zgłoszeniu tego faktu obsługującemu ich pracownikowi GEOPOZu.
GEOPOZ/JZ