Tak, jak w poprzednim sezonie, posiadacze karty PEKA z ważnym biletem okresowym nadal będą mogli korzystać z bezpłatnych 30 minut podróży PRM, aby wygodnie przesiadać się z roweru na autobus lub tramwaj na liniach ZTM. Użytkownicy bez biletu okresowego za pierwsze 30 minut wypożyczenia zapłacą symboliczną złotówkę.
- Po raz kolejny rozbudujemy system rowerów bezstacyjnych, który jest znacznie bardziej elastyczny i przyjazny dla użytkowników. Powstanie 8 nowych stref, do tego pojawi się 87 nowych rowerów 4G. Lokalizacja nowych stref wzmocni system rowerów miejskich pod względem możliwości dojazdu w rejony rekreacyjne - mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
W trakcie przerwy zimowej każdy rower, który trafił do serwisu, był dokładnie sprawdzany. Jeżeli wymagał choćby drobnej naprawy, usterka była usuwana przez specjalistów. Dodatkowo weryfikację przeszła cała infrastruktura.
W zbliżającym się sezonie będzie można korzystać z:
- 112 stacji roweru miejskiego PRM 3G (wypożyczanych i zwracanych w stacjach PRM), a w nich prawie 1000 rowerów,
- 3 stacji PRM 3G z rowerkami miejskimi dla dzieci: Malta Ski, Termy Maltańskie i Rondo Śródka,
- 76 rowerów wyposażonych w foteliki, służące do przewozu dzieci,
- 833 rowerów PRM 4G i dodatkowo 30 rowerów elektrycznych PRM 4G,
- 178 miejskich stref postoju rowerów 4G. 80 stref znajduje się w pobliżu stacji PRM 3G, natomiast Strefa Centrum to obszar wewnątrz I ramy komunikacyjnej, z wyjątkiem płyty Starego Rynku.
Nowe lokalizacje stref 4G PRM (mapa w załączniku):
1.Strzeszyn PKM
2.Stary Strzeszyn (pętla)
3.Strzeszynek
4.Rusałka
5.Cegłowskiej
6.Druskienicka
7.Wartostrada POSiR
8.Zawady (pętla tramwajowa)
Jaka przyszłość PRM?
Umowa z obecnym operatorem Poznańskiego Roweru Miejskiego wygasa z dniem 31 grudnia 2022 r., zarówno dla systemu 3G jak i 4G. Jednak już od ubiegłego roku Zarząd Transportu Miejskiego analizuje różne warianty odnośnie możliwości funkcjonowania roweru miejskiego w stolicy Wielkopolski od 2023 roku.
Pod uwagę brane są opcje obejmujące swoim zakresem zarówno rowery stacyjne 3G (które wraz z terminalami i stojakami są obecnie własnością ZTM w Poznaniu), jak i bezstacyjne 4G. Trudno jest obecnie prognozować, który model okaże się bardziej optymalnym i tańszym rozwiązaniem.
Obecnie trwa analiza dokumentów złożonych przez potencjalnych operatorów systemu, którzy zgłosili swoje zainteresowanie w zakresie wstępnych konsultacji rynkowych, dotyczących uruchomienia oraz zarządzania i utrzymania systemu rowerów miejskich w Poznaniu od 2023 roku. Przeprowadzone konsultacje i analiza zebranych informacji pozwolą odpowiedzieć na szereg pytań i będą podstawą do podjęcia dalszych decyzji dotyczących najbliższej przyszłości systemu rowerów miejskich w stolicy Wielkopolski.
ZTM