O tej decyzji zadecydowało wiele względów. Placówka ma niewątpliwie charakter regionalny. Od wielu lat nie tylko kształci dzieci i młodzież z Poznania, ale przede wszystkim zaspokaja potrzeby uczniów z terenu Województwa Wielkopolskiego.
- Cieszę się, że miejsce - tak ważne na mapie oświatowej naszego miasta, którego tradycje sięgają pierwszej połowy XIX wieku - znajdzie się pod opieką samorządu Województwa Wielkopolskiego. To ośrodek, do którego chodzą nie tylko uczniowie z Poznania. Większość stanowią osoby z regionu. To właśnie dzieci i młodzież zyskają na zmianach. Marszałek województwa wielkopolskiego ma narzędzia, które w większym stopniu pozwalają kształtować politykę regionalną, również tą oświatową oraz większy dostęp do środków zewnętrznych - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Jak podkreślił zastępca prezydenta, budynki należące do ośrodka pozostają własnością Miasta, które zamierza partycypować w kosztach ewentualnych inwestycji związanych z modernizacją obiektu. Miasto nadal będzie także płacić za naukę poznańskich uczniów. Subwencja oświatowa nie pokrywa bowiem wszystkich kosztów.
Przekazanie poznańskiego ośrodka pod pieczę samorządu Województwa Wielkopolskiego to nie jednostkowy przypadek. Podobnie funkcjonuje to w różnych regionach kraju. Dla przykładu, Województwo Dolnośląskie jest organem prowadzącym dla Dolnośląskiego Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 12 dla Uczniów Niesłyszących i Słabosłyszących oraz z Innymi Niepełnosprawnościami im. M. Grzegorzewskiej we Wrocławiu, a Województwo Kujawsko-Pomorskie dla Kujawsko-Pomorskiego Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 dla dzieci i młodzieży słabo słyszącej i niesłyszącej im. Gen. S. Maczka w Bydgoszczy. Podobne ośrodki funkcjonują również pod pieczą Województw Pomorskiego i Śląskiego.
- Przez ostatnie lata Województwo Wielkopolskie nie posiadało pod swoją pieczą instytucji, która w takim stopniu byłaby nastawiona na kształcenie dzieci i młodzieży z różnymi deficytami słuchu. Przejmując prowadzenie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących im. J. Sikorskiego w Poznaniu, dołączymy tym samym do innych województw mogących szczycić się potencjałem tego typu placówek - zauważa Paulina Stochniałek, członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego. - To szczególna szansa dla dzieci i młodzieży, mieszkajacych w miejscowościach oddalonych od Poznania. Ci uczniowie trafiają często do placówek specjalnych, ale niekoniecznie nastawionych na dany rodzaj niepełnosprawności. Chcielibyśmy w przyszłości zwiększyć znaczenia ośrodka w terapii dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami, nie tylko słuchowymi - dodaje.
Rozmowy w sprawie przekazania ośrodka prowadzono od jesieni 2020 r. (jednak pierwsze wzmianki na ten temat pojawiły się już w 2018 r.). W marcu tego roku uchwałę w tej sprawie podjęła Rada Miasta Poznania, a w czerwcu - Sejmik Województwa Wielkopolskiego.
- Ta sprawa nie budziła emocji i kontrowersji wśród radnych Województwa Wielkopolskiego. Uznali oni, że jest to korzystne dla obu samorządów, ale przede wszystkim dla wychowanków i uczniów ośrodka. To nie jest wyłącznie porozumienie instytucji. Radni są wdzięczni prezydentowi miasta i marszałkowi województwa za sprawnie przeprowadzone negocjacje - mówi Filip Kaczmarek, przewodniczący Komisji Edukacji i Nauki Sejmiku Województwa Wielkopolskiego.
- Ośrodek - z racji tego, że mamy tutaj dzieci i młodzież z całego regionu - powinien znajdować się pod opieką zarządu województwa. Z drugiej strony podjęta decyzja wprowadza racjonalizację wydatków w budżecie Miasta Poznania - dodaje Grzegorz Jura, radny Miasta Poznania, członek Komisji Oświaty i Wychowania RMP.
Ośrodek świadczy wychowankom opiekę całodobową, dodatkowo zapewnia warunki niezbędne do zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Główne zadanie placówki to przygotowanie wychowanków do samodzielnego udziału w życiu społecznym i integracja ze środowiskiem.
W skład Ośrodka wchodzą następujące placówki:
- Przedszkole Specjalne dla Dzieci z Wadami Słuchu i Mowy,
- Szkoła Podstawowa Specjalna nr 113,
- Branżowa Szkoła Specjalna I Stopnia nr 3,
- III Liceum Ogólnokształcące (od lat nie jest jednak prowadzona rekrutacja),
- Technikum Specjalne,
- Szkoła Policealna Specjalna nr 2 dla Młodzieży Niesłyszącej i Słabosłyszącej (od lat nie jest jednak prowadzona rekrutacja),
- Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy nr 7,
- internat.
Misją, która przede wszystkim przyświeca pracownikom ośrodka, jest dbanie o dobro dziecka. Nauczyciele, współpracując z uczniami i rodzicami, dążą do tego, aby każdy, kto kończy tę szkołę, był człowiekiem uczciwym, mądrym oraz odpowiednio przygotowanym do dorosłego i samodzielnego życia. Wychowawcy wspierają rozwój intelektualny, fizyczny, moralnyoraz emocjonalny dzieci i młodzieży na każdym etapie edukacyjnym. Biorą pod uwagę ich potrzeby w zakresie komunikowania się z otoczeniem i problemy z tym związane. Wszystkie działania ośrodka zmierzają do ułatwienia uczniom porozumiewania się ze środowiskiem ludzi słyszących. Szkoła wspomaga wszelkie inicjatywy dzieci niesłyszących, które pragną uczestniczyć w wielu dziedzinach życia społecznego, m.in. w sporcie, imprezach artystycznych, turystyce, rekreacji, ekologii.
- Dziękuję panu prezydentowi i pani marszałek za to, że po kilku latach doszło do przekazania naszego ośrodka samorządowi Województwa Wielkopolskiego. Mam nadzieję, że zasoby kadry, które się tutaj znajduje wspomogą dzieci także z dalszych regionów naszego województwa, nie tylko z Poznania i okolicznych powiatów - mówi Jolanta Ruła, dyrektorka Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących im. J. Sikorskiego w Poznaniu.
AJ