- Od początku budowy trasy tramwajowej na Naramowice zależało nam na wcześniejszym oddaniu pasażerom fragmentu trasy do ul. Włodarskiej. Na przełomie czerwca i lipca odbyły się testowe przejazdy pojazdów technicznych i tramwajów. Od dziś z nowej trasy mogą korzystać pasażerowie - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Tramwaj na Naramowice to wyczekiwana, jedna z najważniejszych inwestycji w naszym mieście i cieszę się, że jest sprawnie realizowana mimo trudności związanych m.in. z pandemią Covid-19. Zakończenie wszystkich prac związanych z budową trasy tramwajowej na Naramowice wraz z towarzyszącym jej układem drogowym planowane jest na przyszły rok - dodaje prezydent.
Zgodnie z zapowiedziami tramwaje z pasażerami pojechały nową trasą od pierwszych porannych kursów w sobotę, 21 sierpnia. Wydawałoby się, że o godzinie 4:34 z pętli Wilczak jedyną osobą w tramwaju linii nr 3 będzie tylko motorniczy. Okazało się jednak, że fanów komunikacji i osób, dla których był to historyczny moment, było więcej. Takie zainteresowanie o bardzo wczesnej porze pokazuje jak bardzo wyczekiwaną inwestycją jest budowa trasy tramwajowej na Naramowice.
Właśnie ze względu na spodziewane duże zainteresowanie kursami do i z ul. Włodarskiej wzmocniono w ten weekend komunikację na tej trasie. Oprócz linii nr 3, która zostanie wydłużona i zamiast kończyć kurs na pętli Wilczak, pojedzie od soboty dwa przystanki dalej, 21 i 22 sierpnia uruchomiona zostanie specjalna linia nr 33. Będzie ona kursować między godziną 10 a 18 na trasie z rynku Jeżyckiego do Włodarskiej. Obsługiwać ją będą tramwaje sprowadzone z Niemiec do Poznania w latach 90. - tzw. helmuty. Zarówno one, jak i wszystkie jeżdżące na trasie linii nr 3, będą dwukierunkowe. Za ulicą Włodarską nie ma bowiem pętli, więc tramwaj będzie musiał, dzięki specjalnie zamontowanej zwrotnicy przejechać na tory w stronę centrum. Podobnie będzie też, po zakończeniu całej inwestycji, na przystanku końcowym przy ul. Błażeja. Z myślą właśnie o obsłudze trasy na Naramowice Miasto kupiło dwadzieścia dwukierunkowych Moderusów Gamma. Oprócz nich MPK dysponuje jeszcze dziesięcioma Moderusami Beta oraz trzema "helmutami".Więcej o linii specjalnej nr 33 w komunikacie na stronie poznan.pl
Od poniedziałku, 23 sierpnia, trasę obsługiwać będzie już tylko linia nr 3. Na stronie ZTM Poznań opublikowany jest rozkład jazdy. Wynika z niego, że w dni powszednie będzie ona kursować co 15, a po godzinie 19, podobnie jak w soboty, niedziele i święta - co 20 minut.
Teraz na Włodarską, w 2022 do Błażeja
Trasa tramwajowa na odcinku pomiędzy pętlą Wilczak a ulicami Włodarską i Lechicką wybudowana została wzdłuż ul. Naramowickiej, po jej zachodniej stronie. Przystanki wyposażone będą w wiaty, ławki, kosze na śmieci i tablice informacji pasażerskiej. Większość torowiska pokrył rozchodnik, czyli roślina odporna na suszę. Więcej zieleni pojawi się po zakończeniu wszystkich prac towarzyszących, gdy będzie możliwość zapewnienia roślinom jak najlepszych warunków w procesie przyjmowania się i rozwoju.
Torowisko zostało wybudowane w technologii pozwalającej na cichą jazdę tramwajów. Na trasie wprowadzane są również nowe rozwiązania techniczne. Z myślą o motorniczych przewidziano system awaryjnego sterowania zwrotnicami. Gdy nie zadziała normalnie wykorzystywany system sterowany z kabiny prowadzącego, to nowe rozwiązanie umożliwia przełączenie położenia zwrotnicy za pomocą specjalnego pulpitu - bez konieczności wykorzystania tradycyjnego zwrotnika. Z myślą o osobach z niepełnosprawnościami przygotowano też system naprowadzania dźwiękowego do poszczególnych przystanków.
Również prace drogowe między pętlą Wilczak a ul. Włodarską dobiegają końca. Ul. Naramowicka jest pokryta nową nawierzchnią, powstały chodniki i drogi rowerowe. Do wykonania pozostały roboty wykończeniowe, np. brukarskie czy też związane z małą architekturą. Tempa nie tracą także prace na odcinku do ul. Błażeja. Wielkim placem budowy jest węzeł w miejscu skrzyżowania ul. Lechickiej i Naramowickiej. Intensywne roboty prowadzone są zarówno przy wznoszonym wiadukcie tramwajowym, jak i wiadukcie drogowym. Trwają również prace na skrzyżowaniu ul. Lechickiej z ul. Murawa. Do ul. Sarmackiej trasa jest już bardzo dobrze widoczna - pokrył ją rozchodnik i montowane są słupy trakcyjne. Na ostatnim odcinku, czyli między tzw. ul. Nową Stoińskiego i Błażeja, także montowane są słupy i widać zarys powstającej ulicy wraz z tramwajowym przystankiem końcowym i miejscem na autobusowy. W sumie powstająca trasa liczy ok. 3,3 km długości. Licząc od pętli Wilczak do ul. Błażeja, tramwaj zatrzymywał się będzie na ośmiu przystankach. Z kolei długość dróg, włącznie z dojazdowymi i skrzyżowaniami, wyniesie prawie 7,5 km.
RB