- Coraz więcej osób korzysta z różnego rodzaju serwisów podpowiadających, jak najszybciej i najwygodniej dostać się z punktu A do punktu B. Cyfryzacja to już nie przyszłość a teraźniejszość. Przykładamy do niej bardzo dużą wagę, by wszyscy korzystający z komunikacji publicznej mieli jak najlepszy dostęp do informacji - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
GTFS - General Transit Feed Specification, to międzynarodowy format zapisu informacji o rozkładach jazdy i lokalizacji przystanków w formie plików tekstowych. Dzięki jego wdrożeniu wszyscy użytkownicy map Google podczas planowania trasy przejazdu transportem publicznym zarówno w samym Poznaniu jak i na terenie całej aglomeracji, otrzymają informację o rzeczywistym czasie przyjazdu autobusu lub tramwaju.
Do tej pory na mapach Google możliwe było wyszukiwanie połączeń wyłącznie na bazie statycznych, planowych rozkładów jazdy, bez uwzględnienia przyspieszenia lub opóźnienia kursu. Obecnie dzięki wprowadzonym zmianom pasażerowie dokładniej będą wiedzieli, gdzie znajduje się pojazd, na który czekają i za ile minut przyjedzie.
- Jako Zarząd Transportu Miejskiego nieustannie podnosimy poziom jakości informacji pasażerskiej, mając na uwadze przede wszystkim rozszerzanie zakresu dynamicznej informacji pasażerskiej. W ostatnim czasie uatrakcyjniliśmy także korzystanie z Wirtualnego Monitora dodając szereg piktogramów określających pojazd, który realizuje wybrany kurs - mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
W procesie przygotowawczym wdrożenia nowej usługi uczestniczyło: Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe, Biuro Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa oraz Pełnomocnik Prezydenta ds. Smart City.
- Cieszymy się, że inżynierowie opracowali pliki zgodne ze standardami Google. Dane miejskie widoczne są teraz na tych mapach. Można sprawdzić aktualne położenie pojazdów, ich przyspieszenie i opóźnienie - mówi Michał Łakomski, pełnomocnik Prezydenta ds. Smart City podkreślając istotę współpracy ZTM i PCSS.
Dzięki wdrożeniu GTFS wyświetlając mapy w przeglądarce w wersji komputerowej - kursy oznaczone na zielono prezentują rzeczywistą, prognozowaną godzinę przyjazdu, a kursy oznaczone kolorem czarnym - godzinę rozkładową, bez uwzględnienia przyspieszenia/opóźnienia. W wersji mobilnej można sprawdzić także położenie pojazdów na mapie.
Dodatkowo ZTM usprawnił przekazywanie informacji o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwajów i autobusów, które jeszcze nie rozpoczęły kursu, ale są już zalogowane i oczekują na pętli. Stale ulepszany jest także system funkcjonujący bezpośrednio w przestrzeni miasta, zarówno jeśli chodzi o tablice na przystankach jak również informacje dostępne w pojazdach. W sporej części tramwajów i autobusów, wyposażonych w kompatybilne ekrany LCD, wzorem tablic przystankowych umieszczane są komunikaty w formie przewijanego paska u dołu ekranu. Tabor kupowany w ostatnich latach jest już standardowo wyposażony w takie urządzenia.
RB, ZTM