W 2020 roku prace skupiły się na tarczy ronda oraz ul. Jana Pawła II, gdzie konieczne było wyłączenie z użytku torowiska tramwajowego oraz zawężenie pasów jezdni.
- Stare szyny zostały rozebrane i aktualnie w ich miejscu trwa montaż nowego torowiska wraz z siecią trakcyjną. Na ul. Jana Pawła II budowany jest również chodnik z drogą rowerową, a jezdnia zyskuje nową nawierzchnię. Zakończenie robót na tej ulicy planowane jest na marzec tego roku - mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Początek przebudowy na ul. Zamenhofa
Kolejny etap inwestycji to przebudowa torowiska tramwajowego na ul. Zamenhofa - na odcinku od tarczy ronda do rejonu ul. Piłsudskiego. W związku z tym, konieczne będzie wyłączenie dla ruchu tramwajów ul. Zamenhofa (na odcinku wchodzącym w zakres inwestycji). Te, w rejon ronda Rataje, będą dojeżdżać do przystanków końcowych: Os. Piastowskie z kierunku od ronda Starołęka oraz rondo Rataje z kierunku od AWF.
- Wprowadzane zmiany następują wcześniej w stosunku do pierwotnych założeń i mają na celu zwiększenie szansy na szybsze oddanie do ruchu nowego torowiska oraz przywrócenie ruchu tramwajowego - mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Przed wprowadzeniem tych zmian, konieczne będzie zamontowanie specjalnych rozjazdów umożliwiających zmianę kierunku tramwajów, w rejonie obu tych przystanków. Nastąpi to w weekend 23-24 stycznia (sobota-niedziela). Przez te dwa dni rondo Rataje oraz ulice Krzywoustego i Zamenhofa będą nieprzejezdne dla tramwajów. Od poniedziałku, 25 stycznia, od strony ul. Królowej Jadwigi będą dojeżdżać tramwaje linii 13 i 18. Z kolei od ronda Starołęka do przystanku "Os. Piastowskie" będą kursować linie nr 4 i 7.
W związku z przebudową torowiska tramwajowego na ul. Zamenhofa od soboty (23 stycznia) nastąpią zmiany przebiegu tras poszczególnych linii tramwajowych i autobusowych. W weekend 23-24 stycznia pojawi się dodatkowy tymczasowy tramwaj linii nr 98.
Planowany termin zakończenia prac na ul. Zamenhofa to trzeci kwartał tego roku. Wtedy to będzie możliwe uruchomienie relacji tramwajowej północ-południe, czyli pomiędzy rondami Śródka i Starołęka.
Zmiany linii tramwajowych
W dniach 23-24 stycznia (sobota - niedziela) na czas montażu rozjazdów umożliwiających zmianę kierunków na przystankach "Os. Piastowskie" i "Rondo Rataje".
Linie nr 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17 - trasa bez zmian
Linie nr 4, 13, 18 - zawieszone
Linia nr 7: Ogrody -... - rondo Starołęka - Starołęka
Linia nr 12: Os. Sobieskiego -... - Królowej Jadwigi - Górna Wilda - 28 Czerwca 1956 roku - Hetmańska - rondo Starołęka - Starołęka
Linia nr 98 (tymczasowa): Junikowo - Grunwaldzka - Most Dworcowy - Królowej Jadwigi - Strzelecka - Centrum - Fredry - Dąbrowskiego - Ogrody
Linia nr 201: Os. Sobieskiego -... - most Św. Rocha - Kórnicka - Os. Lecha - Chartowo - Żegrze - Unii Lubelskiej
Zmiany linii autobusowych
Linia nr 165 - z uwagi na niewielką frekwencję - na tym etapie przebudowy ronda Rataje - zostaje zawieszona od soboty (23 stycznia). Na zmniejszenie się frekwencji wpłynęło przede wszystkim otwarcie trasy tramwajowej do Unii Lubelskiej, wprowadzenie na ulicę Obodrzycką linii nr 125 i 174, a także sytuacja epidemiczna.
Linia nr 190 - od soboty (23 stycznia) zostanie wydłużona, zwiększona będzie częstotliwość kursowania i pojedzie z AWF przez most Królowej Jadwigi, rondo Rataje, Zamenhofa do ronda Starołęka. Przystanek początkowo-końcowy znajdzie się na ulicy Starołęckiej przy sklepie Biedronka na jezdni w kierunku ronda Rataje.
Linie nr 174 i 190 będą pełniły rolę "autobusów za tramwaj" na ul. Zamenhofa, dowożąc do węzłów przesiadkowych: AWF, Most Św. Rocha/Pl. Bernardyński i Małe Garbary.
Od poniedziałku (25 stycznia), po zainstalowaniu rozjazdów umożliwiających zmianę kierunków na przystankach "Os. Piastowskie" i "Rondo Rataje".
Linie nr 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17 - trasa bez zmian.
Linia nr 4: Starołęka - Os. Piastowskie (tabor dwukierunkowy).
Linia nr 7: Ogrody -... - rondo Starołęka - Os. Piastowskie (tabor dwukierunkowy).
Linia nr 12: Os. Sobieskiego -... - Królowej Jadwigi - Górna Wilda - 28 Czerwca 1956 roku - Hetmańska - rondo Starołęka - Starołęka
Linia nr 13: Junikowo - Grunwaldzka - Most Dworcowy - Królowej Jadwigi - Rondo Rataje (tabor dwukierunkowy),
Linia nr 18: Ogrody - Dąbrowskiego - Fredry - Centrum - Strzelecka - Królowej Jadwigi - Rondo Rataje (tabor dwukierunkowy).
Linia nr 201: Os. Sobieskiego -... - most Św. Rocha - Kórnicka - Os. Lecha - Chartowo - Żegrze - Unii Lubelskiej.
Linie autobusowe:
Linia nr 165 - pozostaje zawieszona.
Linia nr 190 - od soboty (23 stycznia) ulegnie wydłużeniu i pojedzie z AWF przez most Królowej Jadwigi, rondo Rataje, Zamenhofa, do ronda Starołęka. Przystanek początkowo-końcowy znajdzie się na ulicy Starołęckiej przy sklepie Biedronka na jezdni w kierunku ronda Rataje.
Linie nr 174 i 190 będą pełniły rolę "autobusów za tramwaj" na ul. Zamenhofa, dowożąc do węzłów przesiadkowych: AWF, Most Św. Rocha/Pl. Bernardyński i Małe Garbary.
W przygotowaniu są także zmiany organizacji ruchu w rejonie ronda istotne z punktu widzenia kierowców, o których poinformujemy z wyprzedzeniem w oddzielnym komunikacie.
Rondo na nowo
Inwestycja w rejonie ronda Rataje odmieni jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Poznaniu. Obejmuje ona przebudowę trasy tramwajowej i infrastruktury autobusowej, poprawę warunków jazdy dla kierowców oraz korzyści dla pieszych i rowerzystów za sprawą m.in. wydzielonego torowiska, wydłużonych przystanków tramwajowo-autobusowych, buspasów, chodników, dróg rowerowych i dodatkowych pasów ruchu dla samochodów. Pojawią się także nowe nasadzenia zieleni, zarówno na tarczy ronda jak i przylegających ulicach.
Ze względu na duży zakres inwestycji podzielono je na etapy tak, by rondo pozostawało częściowo przejezdne.
Koniec wszystkich robót budowlanych wraz z odbiorami technicznymi i uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie planowany jest na marzec 2022 r.
Aktualności dotyczące przebudowy ronda są także dostępne na stronie nowe-rataje.pl
RB, ZTM, PIM